Kookrubriek

4x snelle smoothiebowls

DEEL DIT ARTIKEL Facebook
Gitte Hessels
Gitte
Hessels

Boterhammen met pindakaas zijn 's ochtends vaak saai en smakeloos. Voordat ik begin aan een lange dag eet ik liever iets wat me wakker maakt en energie geeft. Zoals een ijskoude smoothiebowl. Eh, een wát?

Een smoothiebowl is een kommetje met daarin een smoothie die nét wat dikker is dan je gewend bent. Dat komt omdat-ie vol (bevroren) fruit, yoghurt en haverhout zit. Wat de smoothie verder zo bijzonder maakt, is dat-ie wordt versierd met allerlei toppings: nootjes, meusli, honing...  Smoothiebowls zijn perfecte ontbijtjes: ze smaken een beetje naar ijs (en 's ochtends ijs eten is geweldig!), zijn gezond en supersnel gemaakt. 

1. Frambozenbowl

De banaan maakt deze smoothie lekker romig en zorgt voor een volle structuur. Je slurpt dit kommetje vitaminen zo naar binnen. Wil je deze bowl nog zoeter maken? Voeg dan een beetje honing toe.

 

Tip: Ga los met toppings! In de recepten worden alvast wat topping-tips gegeven. Maar je kunt je smoothiebowl pimpen met alle ingrediënten die jij lekker vindt! Nootjes, muesli, chocopops, honingringetjes, jam...

2. Mangobowl

Deze smoothiebowl is het allerlekkerst als je hem ijskoud drinkt. Het bevroren fruit en het kokoswater maken de mangobowl extra fris.

mangobowl

 

 

Tip: Gebruik zo veel mogelijk diepvriesfruit in je smoothies. Bevroren fruit zorgt ervoor dat je smoothie lekker koel is en is bovendien een stuk goedkoper dan vers fruit. En vaak is het al in stukjes gesneden. Voor de topping is vers fruit wel het lekkerst.

3. Blauwe bessenbowl

Deze smoothiebowl zit boordevol blauwe bessen. Het lekkerst is-ie als je in plaats van gewone melk amandelmelk gebruikt en je er een paar frambozen doorheen mixt.

Tip: Ben je allergisch voor melk? Of veganistisch? Je kunt gewoon een plantaardige melk of yoghurt gebruiken als vervanger, net als in dit recept.

4. Spinaziebowl

Dit groene drankje is heel gezond. En geen zorgen: van de spinazie proef je eigenlijk helemaal niets!

Tip: Ben je enthousiast geworden en wil je je eigen smoothiebowl proberen te maken? Stop dan altijd ongeveer dezelfde verhoudingen in de blender: 100 gram fruit (of groente) en 125 millititer melk of yoghurt. Dan komt het altijd goed!

Gitte (20) is dol op de geur van papieren kranten. Haar droom: er zelf ook voor één schrijven. En haar stukken illustreren. Volgend jaar hoopt ze haar diploma Journalistiek te behalen en die droom waar te maken. Mocht dat niet lukken, dan is ze vastberaden haar eigen ontbijtrestaurantje te beginnen. Met een zelfverzonnen menu van roereitjes met ketchup, kommetjes met fruit, yoghurt en muesli en wentelteefjes. Laten dat nu net haar drie favoriete ontbijtjes zijn.  Meer blogs van Gitte lees je hier.

 

DEEL DIT ARTIKEL Facebook

Reageren