tim hofman boos
Blog

#BOOS heeft een probleem

DEEL DIT ARTIKEL Facebook
Elias Marseille
Elias
Marseille

#BOOS is mijn favoriete YouTubekanaal. Iedere donderdag verschijnt er een filmpje waarvan ik een glimlach op mijn gezicht krijg. Tim Hofman trekt ten strijde tegen bedrijven die hun jonge klanten naaien. En dat levert topentertainment op. Maar de succesformule lijkt aan effectiviteit in te boeten. En dat vind ik helemaal niet chill.

Het idee van het kanaal is simpel: elke week is er een kijker van #BOOS die genaaid is door een instantie/bedrijf. Denk aan het niet terugbetalen van een kaartje, of het niet toegelaten worden op een school. Vervolgens gaat Tim Hofman eropuit met deze kijker om het probleem op te lossen. Meestal kloppen ze gewoon aan bij het pand van het bedrijf in kwestie en zeuren ze net zo lang totdat er een oplossing komt.

Fenomenale Hofman

In de beste afleveringen werkt het bedrijf niet mee. Zo sloot de directeur van Ticktetribune.nl zichzelf boos op in zijn kantoor, omdat hij wist dat hij fout zat. Hofman is fenomenaal als het gaat om het gek maken van mensen zoals deze directeur. 

En die sensatie, dat werkt voor het programma. Elke keer dat Hofman een bedrijfspand binnenloopt, heerst er meteen paniek bij de medewerkers. Meestal wordt er snel iemand opgepiept die iets kan zeggen over het probleem en wordt er geforceerd gezocht naar een oplossing. Bij Walibi bleken ze de slechtste persvoorlichter ever te hebben, want zij ging zelfs zover dat ze loog over 'getuigen' en de zaak probeerde af te doen door een condoom cadeau te doen. En hoe onhandiger dit gebeurt, hoe meer views. Hoe heftiger de reactie van een eigenaar, hoe meer views.

De politiek overtuigd

Meestal zijn het nog legitieme klachten van de kijker ook. Tot nu toe één keer kwam het voor dat de aangeklaagde in zijn recht stond: een christelijk ROC mocht inderdaad weigeren een meisje aan te nemen omdat ze een identiteit had die niet bij de school paste. Maar #BOOS heeft er een maatschappelijk debat door op gang gebracht en kreeg de politiek zover dat er nu een wet komt die dit verbiedt.

Entertainment gecombineerd met politieke bewustwording, daar tekent de NPO natuurlijk voor. En de views stromen binnen: 9,4 miljoen views verdeeld over 24 video's maakt een gemiddelde van ruim 390.000 kijkers per aflevering. En die zijn bijna allemaal jonger dan 18. Bij de andere omroepen zijn ze stikjaloers.

Confetti-journalistiek

Maar de grootste kracht van #BOOS is meteen ook de grootste zwakte van de serie. #BOOS drijft dus op de onhandigheid waarmee de bedrijven die het doelwit zijn van een uitzending, omgaan met Hofman . En die wapenen zich nu. Ze volgen allemaal een zogeheten cursus confetti-journalistiek. En daar was op 20 oktober voor het eerst iets van te merken.

Erik Kroeze van de NS hoorde het verhaal van Hofman aan, beoordeelde de klacht als terecht en zei; 'nou dat gaan we vergoeden'. Hij vroeg niet om verificatie van het verhaal, ging niet lastig doen, maar werkte gewoon mee.  Hofman begint te lachen en zegt 'saai', maar je ziet hem hier naar de regisseur kijken van: 'Oké dan, wat moeten we nu doen?!'

Rel, rel, rel

Op het moment dat alle woordvoerders zich zo coöperatief gaan opstellen, dan is #BOOS vleugellam. Het motto 'rel rel rel, dan komen die views er wel' gaat dan niet meer op.  Dus moeten de mensen van #BOOS op zoek naar een oplossing. Hoe een aflevering toch leuk te maken als je dit elke week hebt? 

Ik hoop dat ze een oplossing vinden voor dit probleem. En anders moet ik er misschien wel naar op zoek, net als zij. Maar dan naar een nieuw favoriet kanaal.  

Meer lezen van Elias? Laatst schreef hij ook Wil ik over een paar jaar nog wel hetzelfde studeren?.

DEEL DIT ARTIKEL Facebook

Reageren

Gerelateerde Berichten

Geen inhoud gevonden