Blog

Mindfulness voor beginners

DEEL DIT ARTIKEL Facebook
Gitte Hessels
Gitte
Hessels

Mindfulness is hip. Je hebt er dus vast weleens over gehoord of gelezen. En daarna waarschijnlijk gedacht: wát een zweverig gedoe.  ik zette voor7Days zeven vragen en antwoorden over deze supersimpele vorm van meditatie voor je op een rijtje. En misschien nemen we zo een paar vooroordelen weg. 

1. Wat is mindfulness?

Mindfulness is aandachtstraining. Het helpt je om met je aandacht en gedachten meer in het 'nu' te leven, in plaats van met je hoofd al bij morgen of volgende maand te zitten. 

2. Waarom is het belangrijk dat je dat kunt?

Onderzoekers toonden aan dat je meer dan de helft van je tijd verzonken bent in je eigen gedachten. Je leeft dan op de automatische piloot; je bent met iets bezig terwijl je hoofd zich totaal ergens anders bevindt. Even op die automatische piloot leven kan best handig zijn. Zo hoef je niet over álle dingen die je doet na te denken. Je kunt bijvoorbeeld praten terwijl je fietst en je haren wassen terwijl je nadenkt over morgen.

Leef je te vaak op de automatische piloot, dan mis je de ervaring van dat wat je op dat moment aan het doen bent. Zonde, toch? Als je je aandacht en gedachten een beetje kunt sturen, kun je ervoor zorgen dat dat niet te vaak gebeurt. En dát is waar mindfulness je bij helpt. 

3. Voor wie is het?

Mindfulness wordt veel gedaan door mensen die last hebben van stress- of burn-outklachten en kan helpen als je een depressie of angststoornis hebt. Maar eigenlijk is het voor iedereen.Om het te kunnen doen hoef je écht niet per se een cursus te volgen. Ook apps kunnen je op weg helpen. Speciaal voor jongeren bouwde een Australisch team van psychologen My Smiling Mind: een overzichtelijke app met vaak korte oefeningen. 

4. Waarom is het zo populair? 

Omdat de oefeningetjes vaak supersimpel zijn en je ze kunt doen zonder veel tijd te verliezen. Je hoeft er geen uren voor stil te zitten. Sterker nog: zelfs op dagen dat je het heel druk hebt is het makkelijk om tóch even mindfull bezig te zijn. Op de fiets of onder de douche, in bed of in bad.In principe kan en mag alles. Wist je dat je zelfs mindfull je tanden kunt poetsen?

5. Eh, mindfull je tanden poetsen? Hoe doe je dat?

Door je bijvoorbeeld op de smaak van je tandpasta te concentreren, of de haartjes van je tandenborstel die in je tandvlees prikken. Of je let op hoe je elektrische tandenborstel trilt. Zo wordt een saaie gewoonte, waar je eigenlijk niet eens over nadenkt, plotseling een aandachtsoefening. De eerste keer dat je 'm doet, zal je merken dat-ie best moeilijk is. Het poetsen van je tanden doe je namelijk zo op de automatische piloot, dat je al snel geneigd bent om aan andere dingen te gaan denken. En dát is dus niet de bedoeling.

6. Kan je nog een voorbeeld noemen van zo'n oefeningetje? 

In principe kan je de bovenstaande oefening toepassen op alle situaties waarvan je weet dat je ze doet zonder na te denken: je boterham smeren, je haren wassen, de caviakooi verschonen... Concentreer je op wat je voelt, ziet, ruikt of hoort. Zo maak je van dat moment een mini-mindfulnessmoment. Andere oefeningen gaan er juist om dat je helemáál niets denkt. Je gaat zitten, focust je op één punt en ontspant je ogen. Doelloos? Helemaal niet! Het geeft je hoofd een korte break. 

7. Werkt het écht, zo'n oefening?

Uit verschillende grote onderzoeken blijkt dat mindfulness wel degelijk wat met je doet. Het leert je om kleine dingen te zien en ervan te genieten. En dat maakt je een klein beetje gelukkiger. Ook kan mindfulness zorgen voor minder stress en meer focus, verhoogt het je creativiteit en zorgt het voor betere prestaties. Misschien toch een keertje proberen waard?!

Meer lezen van Gitte? Ze schreef ook al 50 dingen die je hebt gemist aan de zomer.

DEEL DIT ARTIKEL Facebook

Reageren

Gerelateerde Berichten