Blog

Niet gehoord in de klankbordgroep

DEEL DIT ARTIKEL Facebook
niek
Niek
de Bruijn

Omdat er in mijn ogen het een en ander schort op mijn school, ben ik in de klankbordgroep gegaan – een speciaal samengestelde groep leerlingen die aangeeft bij docenten wat er anders zou kunnen op school. Dat doe ik omdat ik het namelijk erg belangrijk vind om mijn mening te laten horen over de inhoud. Er mag namelijk wel wat veranderen. Maar dan moet er wél naar ons geluisterd worden.

Ik wil bijvoorbeeld graag leren photoshoppen, maar op school leer ik het niet. Terwijl veel bedrijven in het journalistieke werkveld – waar ik voor studeer – het wél als een vereiste zien. Toen ik de begeleider van de klankbordgroep vertelde dat ik het raar vond dat ik hier geen les in krijg op school, was zijn antwoord: 'Als je er zelf al geïnteresseerd in bent, kan je toch net zo goed een tutorial op YouTube zoeken?'

Eerst dacht ik dat hij een grapje maakte, maar hij bleek bloedserieus. Mijn reactie – 'Dus dan kan ik ook de Jeugdjournaal-workshop in Beeld & Geluid volgen als ik journalist wil worden?' – nam hij daarentegen níet serieus.

Boeman van de klas

Ook vertelde ik – nadat we het er klassikaal al uitgebreid over hadden gehad – aan mijn docenten dat ik een ander projectblok wil volgen. Het was tóch niet helemaal wat ik ervan verwacht had en het deed me te veel denken aan een projectblok van vorig schooljaar, waardoor ik weinig nieuws zou leren en het in mijn ogen eerder tijdsverspilling zou zijn.

In plaats van dat er wat met mijn opmerking gedaan werd dat ik nieuwe dingen wil leren, werd ik door de docenten gezien als een ‘ongemotiveerde leerling’, omdat ik de ‘moeilijkheden en mogelijkheden’ van het projectblok zou onderschatten. Ik werd als het ware benoemd tot boeman van de klas, omdat ik de motivatie en sfeer in de groep zou hebben weggehaald door mijn opmerkingen over het lesprogramma. Maar waren mijn eigen ideeën over de onderwerpen die ik wilde leren eerder idealistisch dan realistisch? Eigen inbreng toont toch juíst motivatie?

Luisterend oor

Vreemd dat mijn opmerkingen zo worden weggewuifd, terwijl ik juíst verwacht dat de docenten een luisterend oor bieden voor de mening van studenten. In de tussentijd is er ook nog niks veranderd aan het lesprogramma, terwijl mijn medestudenten en ik duidelijke feedback hebben gegeven over wat er aangepast kan worden. Het lijkt wel of school doof is voor ons advies.

Memes, gifjes en kattenfilmpjes. Niek (20) is vaak scrollend door een tijdlijn te vinden. Facebook, Instagram of YouTube: áls er maar wat te lachen valt! Deze journalist in spé blogt voor 7Days om meer ervaring op te doen voor zijn opleiding journalistiek.. Lees hier meer blogs van Niek.

DEEL DIT ARTIKEL Facebook

Reageren

Gerelateerde Berichten