Blog

Pumpkin Spice: mee met de herfsthype?

DEEL DIT ARTIKEL Facebook
niek
Niek
de Bruijn

Het stormt, regent en bladeren liggen als hoopjes bij elkaar. Met dit herfstachtige weer gaat een warme chocolademelk met slagroom er wel in. Of moet ik dan eindelijk toch eens die Pumpkin Spice Latte van Starbucks proberen?

Zodra de eerste bladeren van de bomen vallen, begint het op social media nog harder te rommelen dan de meeste onweersbuien in oktober. Foodbloggers zijn niet meer te houden, want de Pumpkin Spice Latte-hype is weer aan komen waaien.

‘God help us all’

Gebruiker AppKerman postte vorige maand een foto van de speciale pompoensaus voor de Pumpkin Spice Latte op Reddit. ‘It’s coming. God help us all’, luidt het bovenschrift. Veel Starbucks-barista’s delen hun ongenoegen onder de post. In de reacties laten ze weten dat ze de warme herfstdrank iets voor ‘basic white bitches’ met weinig fantasie vinden, die de hele dag foto’s maken voor hun volgers op social media.

De Starbucks-verslaafde, uitgezakte Uggs-dragende, hondenfilter-met-talloze-hashtags-postende meisjes lijken wel bezéten door de Pumpkin Spice. M&M’s en Oreos met pompoensmaak liggen de hele herfst in de winkel en je kunt zelfs hondenshampoo met pompoengeur bestellen. 

Vioolmuziek en vuurwerk

Om voor eens en voor altijd duidelijkheid te krijgen wat die stereotype tutjes zo speciaal vinden aan de Pumpkin Spice Latte, bestel ik de kalebaskoffie op het station. Voor bijna vijf euro krijg ik een tall beker met de naam Luuk in mijn handen gedrukt. Langzaam neem ik een slok om een oordeel te kunnen vellen.

Een mix van koffie met slagroom, kaneel, nootmuskaat, kruidnagel en pumpkin pie spices bereikt mijn smaakpapillen. ‘Is dit het nou? Geen explosie in mijn mond, vioolmuziek die begint te spelen of vuurwerk bij het nemen van mijn eerste slok?’ Mijn verwachtingen waren hoger dan het uiteindelijke resultaat. Waarom is iedereen dan toch zo geobsedeerd?

Spice up their lives

De seizoensgebondenheid en limeted edition zijn twee oorzaken van de aanzwellende pompoenrage, maar er is een grotere wens van de Pumpkin Spice-drinkers. Het gaat minder om de kruiden in hun koffie en meer om het ‘upspicen’ van hun leven, aldus het Amerikaanse zakentijdschrift Fortune.

Smaak is belangrijk, maar het gaat ook om de ervaring die de consument steeds meer als tegenmiddel voor de dagelijkse stress wil’, schrijft het blad nog.  Mij geeft het vooral stress als mijn portemonnee aan het eind van dit seizoen leeg is door de absurd dure Pumpkin Spice Latte. Geef mij dus maar gewoon een warme chocolademelk met slagroom deze herfst. Doe maar ‘basic’, dan doe je al gek genoeg!

Licht, camera, actie! Niek (19) is een echte dramaqueen en houdt van alles wat te maken heeft met theater. Vaker nog zit hij achter een beeldscherm voor de nieuwste Facebook-updates, de gekste YouTube-filmpjes en het laatste nieuws. Deze journalist in spé blogt voor 7Days om meer ervaring op te doen voor zijn opleiding journalistiek. Lees hier meer blogs van Niek.

DEEL DIT ARTIKEL Facebook

Reageren