perfectionisme

Weg met dat perfectionisme

DEEL DIT ARTIKEL Facebook
Deirdre Enthoven
Deirdre
Enthoven

Goed scoren op school, onder vrienden, op social media en in de sportschool. Jongeren zijn tegenwoordig perfectionistischer dan ooit.

Die hoge prestatiedruk komt voort uit het gevoel het nooit goed te kunnen doen. Maar daar kun je wat aan veranderen.

‘Perfectionisme is de neiging om alles nóg beter te willen doen,’ zegt Astrid Davidzon, perfectionisme-expert en schrijver van het boek PRIMA is perfect. ‘Je vindt jezelf blijkbaar niet goed genoeg. Dat is geen fijn gevoel, dus ga je nog harder rennen of jezelf naar beneden halen met mantra’s als ‘ik kan het toch niet’ en ‘zij zijn veel leuker dan ik’. Perfectionisme leidt geregeld tot stress en zelfs een burn-out, ook onder jongeren. Weten dat perfectie niet bestaat en dat je heus goed genoeg bent, helpt meestal niet. ‘Het gaat om de gevoelens en gedachten die er onder liggen, die maken dat het nooit goed genoeg voelt’, zegt Davidzon. Ze geeft drie oefeningen om daar iets aan te veranderen:

1. Gedachten bewust maken

Doe een elastiekje om je pols. Elke keer als je jezelf betrapt op een negatieve gedachten of piekeren, trek je aan het elastiekje. Au, dat doet pijn. En als je het vaker doet, geeft het een rode striem. Die maakt je bewust van hoe vaak je negatief denkt.

2. Anders denken

‘Ik kan het niet’ of ‘wat ben ik toch een sukkel’, meestal hoor je je eigen stem dit zeggen, waardoor het geloofwaardig klinkt. Als je dezelfde zinnetjes uitspreekt met een andere stem, bijvoorbeeld die van Donald Duck, klinken de uitspraken ineens belachelijk. Na twee weken ‘Donald Ducken’ denk je al heel anders over jezelf.

3. Anders zien

Roep een situatie op waarbij je het gevoel had niet goed genoeg te zijn. Stel je dan voor dat dat moment op film staat, met jou als hoofdpersoon. Maak het filmpje in gedachte zwart-wit, zet er een gek circusmuziekje onder, maak het tien keer zo klein en draai het versneld terug. Het gevoel bij deze situatie zal nooit meer ellendig zijn.

Hoe stop je een naar gevoel?- De gevoelsomdraaitechniek

Vond je dit interessant? Lees dan ook eens: Stappenplan tegen studieontwijkend gedrag of 7 tips waarmee jij uitstelgedrag tegengaat.  

Altijd op de hoogte blijven van nieuws dat voor jongeren interessant is? Volg ons via WhatsApp, Snapchat, Facebook of Instagram. Of neem een proefabonnement op de krant!

DEEL DIT ARTIKEL Facebook

Reageren