Schoolnieuws

Vroeg naar school officieel ongezond

DEEL DIT ARTIKEL Facebook
Nathalie
Strijker

Dat is wennen, na twee weken kerstvakantie. Een wekker die midden in de nacht af lijkt te gaan en op de fiets in het donker. Wat jij allang aanvoelt, weten deskundigen ook. Vroeg opstaan is ongezond. 

Als scholen een uurtje later beginnen, zijn leerlingen fitter en halen ze betere cijfers. Onderzoekers zeggen het al jaren: jongeren lijden aan slaaptekort omdat ze te vroeg moeten opstaan. Een gezaghebbende Amerikaanse artsenorganisatie verklaarde slaapgebrek onder pubers zelfs officieel ‘epidemisch’.

Ochtendhumeur

Ergens heel in de verte klinkt je wekker. Het is zeven uur, maar voor je gevoel is het nog midden in de nacht. Je strompelt naar beneden en nog half in coma zit je even later aan het ontbijt. Je moeder begint meteen te zeuren dat je alwéér bijna te laat komt.

En dat je niet zo’n ochtendhumeur zou hebben als je gewoon om tien uur was gaan slapen. Gapend stap je op de fiets. Gelukkig heb je het eerste uur geschiedenis. Even rustig bijkomen. Pff. Als je je ogen tenminste open kunt houden

In de war

Herkenbaar? Gefeliciteerd, dan ben je volkomen normaal. Als je een jaar of twaalf bent sturen hormonen je biologische klok is flink in de war. Je hersenen maken ineens pas laat op de avond melatonine aan, het stofje dat slaperig maakt. Daardoor ben je ’s avonds nog zo fris als een hoentje en ben je ’s ochtends juist je bed niet uit te branden.

Vroeger naar bed gaan heeft weinig zin omdat je toch echt eerst moe moet zijn voor je kunt slapen. Omdat een gemiddelde vijftienjarige eigenlijk negen uur slaap per nacht nodig heeft, lijden veel jongeren aan chronische vermoeidheid.

De oplossing lijkt simpel: iets langer uitslapen. En dus adviseert de Amerikaanse organisatie van kinderartsen scholen nu om later te beginnen. Liefst niet voor negen uur ‘s ochtends.

Ongelukken

In de VS is het probleem nog groter dan in Nederland omdat slaperige leerlingen die met de auto naar school komen veel ongelukken veroorzaken. Eerdere proeven op Britse scholen laten zien dat leerlingen die een uur langer in bed mogen liggen zich veel beter voelen en hogere cijfers halen. Ook in Nederland worden voorzichtig plannen gemaakt voor scholen met flexibele tijden. Voorlopig gaat het gek genoeg alleen om basisscholen.

Tips

Heb jij nog wat hulp nodig om"zo uitgeslapen mogelijk op school te komen? Een paar tips:

- Zorg dat je slaapkamer ’s avonds donker en niet te warm is
- Zet je computer, telefoon en televisie op tijd uit, minstens een half uur voor je gaat slapen
- Doe overdag geen dutjes (zelfs niet stiekem tijdens een saaie les)
- Zorg ’s ochtends voor zoveel mogelijk licht. Gooi meteen je gordijnen open en probeer in de klas bij het raam te zitten
- Drink na lunchtijd geen drankjes met cafeïne, zoals koffie en energydrinks

Vond je dit interessant? Lees dan ook eens: Zuchters aanstellers? Zuchten is gezond!

Altijd op de hoogte blijven van nieuws dat voor jongeren interessant is? Volg ons via WhatsApp, Snapchat, Facebook of Instagram. Of neem een proefabonnement op de krant!

DEEL DIT ARTIKEL Facebook

Reageren