Een klas met middelbare scholieren
Schoolnieuws

Tranen en slapeloze nachten om pestleerlingen

DEEL DIT ARTIKEL Facebook
Kim
Einder

Hoeveel leerlingen maken hun leraren het leven zuur? Dat zocht 7Days uit in een peiling onder bijna duizend jongeren. 80% heeft wel eens kliergedrag meegemaakt. En één op de vier scholieren zat vorig jaar in een klas die zelfs structureel een leraar pestte. Docent Engels Elisabeth Morgan (43, niet haar echte naam) kent het respectloze gedrag van leerlingen.

Vooral in de jaren waarin ze net voor de klas stond, ging het mis. En nog steeds wel eens. Ze geeft voorbeelden: 'Leerlingen die steeds door het lokaal lopen, pertinent weigeren mee te doen, de deur in je gezicht dichtslaan of voordringen als je je armen vol spullen hebt’, vertelt ze. ‘Het zijn allemaal kleine dingen, die wel laten zien: ik waardeer jou niet als docent en zie jou niet als mens.’ 

Slapeloze nachten
Het leverde haar in het begin slapeloze nachten op. ‘Ik heb er zelfs om gehuild. Ik wil leerlingen verder helpen om het beste uit zichzelf te halen, hun doel te bereiken. Maar dat moeten we samen doen. Alleen: sommige leerlingen grijpen elke kans aan om met hun buurman of buurvrouw te praten, willen per se iets vertellen als ik aan het woord ben of continu met me in discussie gaan.'  

Gelukkig zijn zulke acties lang niet altijd een persoonlijke aanval op de docent, denkt Morgan. Eerder een teken dat jongeren totaal geen interesse hebben in het onderwijs in het algemeen. 

School niet het belangrijkst
Jongeren zijn de laatste jaren met steeds meer andere dingen dan hun schoolwerk bezig, merkt ze. 'Ze vinden school niet meer het belangrijkste in hun leven, terwijl het dat volgens mij wel zou moeten zijn. Ze hebben nog zo veel andere dingen die veel tijd kosten. Tijd die ze soms beter aan school kunnen besteden.'

Ook beseffen scholieren vaak niet hoeveel leraren voor hen doen, denkt Morgan. 'We zijn continu bezig om te zorgen dat leerlingen zich over een lange periode zo veel mogelijk kunnen ontwikkelen.' Ze ziet dat hun houding pas verandert als ze wat volwassener worden. 'Dan zien ze het nut van begeleiding beter in, want dan komen hun toekomstplannen en de toelatingseisen voor hun vervolgopleiding in beeld.'

Zesjescultuur
Om te zorgen dat pubers voor die tijd ook al goed meedoen met de lessen, blijft Morgan het einddoel benadrukken: het behalen van een diploma. 'Ik geef leerlingen geen toets om ze te pesten, maar om kennis te controleren en te evalueren. En ik wil ervoor zorgen dat ze geen magere voldoende halen, maar het hoogst haalbare.' 

In de loop der jaren heeft Morgan geleerd om niet steeds de discussie aan te gaan met leerlingen, maar ook om eventuele ergernissen los te laten. 'Na een incident met een scholier heb je even tijd nodig om bij te komen. En soms wil je thuis je ei kwijt, maar daar is natuurlijk ook niet altijd begrip voor wéér een verhaal over een vervelende leerling.' 

Voldoening
Ondanks het negatieve gedrag van leerlingen heeft Morgan nooit overwogen de handdoek in de ring te gooien. Ze weet waar ze het voor doet. 'Als ik oud-leerlingen spreek, zeggen ze regelmatig: "We begrijpen nu wat je bedoelt, maar een jaar of twee geleden nog niet."'

En dat is niet het enige waar ze voldoening uit haalt op school. 'Ook bijvoorbeeld uit een goed cijfer dat een leerling na veel geworstel tóch haalt. Of uit scholieren die advies van je willen. Omdat ze een probleem hebben en jou vertrouwen. Dat zijn maar een paar van de dingen waar je het voor doet in het onderwijs. Die zijn er genoeg. En vergeet niet: er zijn veel meer leuke leerlingen, dan respectloze leerlingen.'

Meer weten over onze peiling over leerlingen die hun leraren het leven zuur maken? In dit artikel lees je er alles over. En de peiling-opzet vind je hier.

(De personen op bovenstaande afbeelding hebben niets te maken met de inhoud van dit artikel)

Op de hoogte blijven van al het onderwijsnieuws? Hier vind je ons overzicht van al het schoolnieuws op onze site.

DEEL DIT ARTIKEL Facebook

Reageren

Gerelateerde Berichten