David (18) fotografeert voor Nike

DEEL DIT ARTIKEL Facebook
Maartje
Dammers

Mystieke foto’s met steeds dezelfde jongen in de hoofdrol. Gemaakt door de Luxemburgse fotograaf David Uzochukwu (18). Ze trokken drie jaar geleden al onze aandacht. En nu springt zijn werk haast letterlijk weer in het oog. Voor sportmerk Nike schoot hij namelijk een campagne met de Britse zangeres FKA Twigs in de hoofdrol. 

‘Leuk om een vervolg te geven aan het artikel van toen’, zegt David enthousiast. ‘Ik gaf mijn eerste print-interview aan jullie!’ Toen was hij al drie jaar bezig met fotografie. Veelal met zichzelf als model.

Die keuze was uit nood geboren. David was vrij verlegen en vond het moeilijk om anderen te vragen voor hem te poseren. Inmiddels is hij al meer gewend om ook modellen voor zijn lens te hebben. ‘Al ben ik daar nog steeds heel specifiek in. Ik moet iets van mezelf in de ander herkennen voor ik diegene kan fotograferen’, vertelt hij.

Klik

En dat was het geval bij FKA Twigs. De Britse zangeres (en tevens de vriendin van Twilight-acteur Robert Pattinson) is creative director van de nieuwe Nike-campagne. ‘De stylist liet haar mijn werk zien en ze koos daarop mij als fotograaf’, vertelt David. De twee hadden direct een klik. ‘We hadden hetzelfde resultaat voor ogen en ze gaf alles om daar zo dicht mogelijk bij te komen. Het is echt speciaal om met iemand te werken die zo toegewijd is.’

Waar David normaal gesproken niet snel tevreden is over zijn werk heeft hij bij deze campagne heel wat favoriete foto’s. ‘De mooiste vind ik die waarop FKA Twigs zich als een sfinx uitstrekt. Het beeld is simpel maar ademt zoveel sierlijkheid en kracht.’

Persoonlijk werk 

Ondanks de Nike-campagne en andere grote opdrachten voor onder meer Wonderland Magazine blijft Davids focus toch vooral liggen op zijn persoonlijke werk. ‘Dat gebruik ik nog steeds als een dagboek’, vertelt hij. Opvallend is dat er bij een van die dagboekfoto’s staat dat hij zich zelden een échte fotograaf voelt.

‘Dat komt omdat ik deel uitmaak van alle magie die plaatsvindt door digitale technieken. Het eindresultaat is daardoor niet het beeld dat ik door mijn camerazoeker zie. Pas als dat wél gebeurt, voel ik me een fotograaf in de traditionele zin van het woord.’

Leeftijd een issue

Dat David zo jong al succes heeft, levert hem naar eigen zeggen vooral voordelen op. ‘Maar soms zou ik willen dat het geen issue was. Ik wil dat mensen mijn werk waarderen, volledig los van of ik nu een tiener ben of niet.’ Voor de toekomst zet hij nog meer in op persoonlijk werk. ‘Maar verwacht niet teveel hoor, dan wordt je aangenaam verrast.’

Foto: David Uzochukwu voor Nike

Altijd op de hoogte blijven van nieuws dat voor jongeren interessant is? Meld je aan voor onze gratis WhatsApp-dienst, download onze gratis app of neem een proefabonnement op de krant!

DEEL DIT ARTIKEL Facebook

Reageren

Gerelateerde Berichten

Geen inhoud gevonden