De 7 wereldwonderen in 13 dagen

Gitte Hessels
Gitte
Hessels

In dertien dagen tijd zag de Amerikaanse Megan Sullivan met eigen ogen alle zeven wereldwonderen. Daarvoor stapte ze in vijftien vliegtuigen, bezocht ze twaalf landen, sliep ze in vijf hotels en legde ze in totaal wel 45.401 kilometer af. Megan: ‘Als je je beseft dat alles mogelijk is, en dat ook echt gelóóft, kun je alles bereiken.’

Al drie jaar droomde Megan van een reis langs de wereldwonderen, maar het kwam er maar niet van. ‘Ik heb geen tijd’, vond ze. ‘En ook niet genoeg geld.’ Plotseling kreeg ze te horen dat ze huidkanker had.  Net nadat ze 15 meter van een berg viel en door een auto was aangereden. ‘Toen werd me duidelijk dat het leven eigenlijk maar kort is’, schrijft Megan op haar blog. ‘Te kort om ergens spijt van te hebben.’

Leven zoals ik dat wil
Ze begon na te denken: wat wil ik nu nog écht heel graag doen? Al snel wist ze het: haar droomreis maken. ‘Ik besefte dat er eigenlijk niets is wat me kan stoppen, alleen ikzelf’, schrijft Megan. ‘Ik ben degene die alsmaar excuusjes verzint en tegen mezelf zeg dat ik het niet kan.’

Hoog tijd om daar eens mee te stoppen, vond ze. ‘En te beginnen met leven zoals ik dat wil.’ Tien dagen voor haar vertrek vorig jaar besloot Megan haar droomreis langs de zeven wereldwonderen uit te stippelen. Dat deed ze in drie uur tijd. En om er zeker van te zijn dat ze haar reis goed kon filmen en fotograferen, koos ze ervoor om Chris mee te vragen; een jongen die ze nog maar twee weken kende.

Dag 1: Chichen Itza, Mexico
‘We landden om zes uur ’s ochtends en ons vliegtuig naar Peru vertrok alweer om één uur ’s middags. Zodra we het vliegtuig uit stapten, zijn we meteen gaan rennen. Uiteindelijk hebben we dertig minuten kunnen genieten van de Maya-piramide. Én we waren op tijd voor het vliegtuig naar Peru.’

Dag 2, Machu Picchu, Peru
‘Ik was helemaal sprakeloos tijdens mijn wandeling door de ruïnes uit de Inca-beschaving. De schoonheid is buitengewoon spectaculair!’

Dag 4: Cristo Redentor, Brazilië
‘Dit was denk ik het meest tegenvallende wereldwonder. En dat terwijl de beelden op tv, tijdens bijvoorbeeld het wereldkampioenschap voetbal, prachtig waren. En die driehonderd toeristen met selfiesticks onderaan het reusachtige beeld deden het wonder al helemaal geen goed.’

Dag 6: Colosseum, Italië
‘Eigenlijk behoort de Eiffeltoren niet tot de zeven wereldwonderen, maar toch heb ik ervoor gekozen een tussenstop in Parijs te maken. Daarna vloog ik door naar Rome. Waar ik me overigens niet heel veel meer van herinner...’

Dag 8: Petra, Jordanië
‘Verrassend genoeg leken we wel de enige toeristen hier. We slenterden wat door de woestijn en al snel voelde het meer alsof we op een soort filmset waren beland. Met kamelen en bevolking gekleed in traditionele kostuums.’

Dag 11: Taj Mahal, India
'Tijdens het ontbijt planden we een tripje naar het Mehtab Bagh Park. Dit park biedt een prachtig uitzicht op de Taj Mahal. Precies twee uur hadden we de tijd om van de omgeving te genieten.'

Dag 12: Chinese Muur, China
‘We kozen ervoor om de skilift te nemen naar de top. Want ja, die hebben ze daar. Door alle moderne technologie leek het wel een soort Disneyland-versie van het zevende wereldwonder.’

Nóg meer reizen
Megan is trots op wat ze gedaan heeft. ‘Drie jaar lang heb ik gedroomd van deze reis. In plaats van mijn droom te laten varen, heb ik ervoor gekozen hem werkelijkheid te laten worden’, schrijft ze. Ondertussen gaat het goed met haar gezondheid. Ze koos ervoor om nog meer mooie plekjes te bezoeken. Zo vertrok ze twee weken geleden nog naar het Himalaya-gebergte.

Megan maakte ook een filmpje van haar reis. Hieronder kun je die bekijken:

The New 7 Wonders of the World in 13 Days

Altijd op de hoogte blijven van nieuws dat voor jongeren interessant is? Meld je aan voor onze gratis WhatsApp-dienst, download onze gratis app of neem een proefabonnement op de krant!