Duizend euro voor een awesome idee

DEEL DIT ARTIKEL Facebook
Gitte Hessels
Gitte
Hessels

Amsterdam extra awesome maken: precies dát is wat Daniël Gaspersz wil. Samen met zijn twee vrienden Max Pater en Joost Aartsen richtte hij daarom een jaar geleden Awesome Foundation Amsterdam op. ‘Awesome? Dat is zoiets als waanzinnig, fantastisch of indrukwekkend.’ 

Bekijk je dit in de 7Days-app? Klik dan hier om de tijdlijn in dit artikel te laden. 

Helemaal zelf verzonnen heeft hij het niet. Al in 2009 werd er in Boston een Awesome Foundation opgericht door een groepje jonge jongens. Hun idee: de stad en het allerdaagse leven in hun stad extra awesome maken. Hoe? Door iedere maand duizend euro te geven aan de bedenker van een leuk, origineel idee. Dat idee wordt gekozen uit alle inzendigen van die maand.

Supermarktdisco
Zeven jaar verder hebben al 83 steden over de hele wereld een eigen Awesome Foundation. ‘Gaaf!’, riep Gaspersz toen hij vorig jaar over het project hoorde. Maar toen hij zich wilde inschrijven met zijn idee, kwam hij tot de ontdekking nog geen enkele Nederlandse stad een Awesome Foudation had. Het leek hem leuk om er wel een op te richten, in Amsterdam.

‘Ik vond twee jongens die dezelfde mindset hebben als ik’, vertelt Gaspersz. ‘Ik bedoel: ze hadden al een tomatengevecht en een supermarktdisco georganiseerd. Dit leek hen ook wel wat. Dus we dingen het gewoon doen.’

Victor van Doorn won in februari duizend euro met zijn idee

Energie
In een rap tempo zochten de jongens twintig Amsterdammers bij elkaar die ieder vijftig euro wilden inleggen om straks het beste idee mee te kunnen sponsoren. ‘We vonden architecten, kunstenaars, ondernemers en accountants’, zegt Gaspersz. ‘Allemaal mensen die elkaar normaal gesproken nooit zouden ontmoeten. Een ander deel betaalden we zelf: posters, persberichten. Al snel ging het project veel vrije tijd en behoorlijk wat energie kosten.’

Maar uiteindelijk leverde al die moeite vooral veel energie óp, vindt Gaspersz. Van de ongeveer veertig ideeën die er maandelijks worden ingezonden, worden de beste vijf uitgekozen. Die ideeën mogen tijdens een speciale avond gepresenteerd worden. ‘En ik heb de meest awesome ideeën voorbij zien komen’, vertelt Gaspersz.

Lastig vertalen
Wat hij met een 'awesome idee' bedoelt? Dat vindt hij lastig uit te leggen. Gaspersz: ‘Soms is er zo’n Engels woord waarvoor niet echt één vertaling is in het Nederlands. Awesome is zo’n woord. Voor iedereen betekent het wat anders. Zoiets als waanzinnig, fantastisch of indrukwekkend.’

Zelf vindt hij 'waanzinnig' de beste vertaling, omdat hij 'soms zo verrast wordt door ideeën van mensen. Eerst denk ik dan: wie doét er nou zoiets? Maar als het idee er dan eenmaal staat, tovert het een glimlach op mijn gezicht.’

Verkleed als stoplicht
Zoals bijvoorbeeld het idee van de 17-jarige Matthijs Tissen: vanuit Amsterdam een ballon met een cameraatje de ruimte in sturen. En dan beelden maken. Bijzonder, vond Gaspersz. Daar waren de sponsoren het mee eens. Matthijs kreeg de duizend euro en mocht zijn project uitvoeren. ‘Ook de Traffic Light Charade is mij bijgebleven’, zegt Gaspersz. ‘Speciaal voor de presentatie maakten de twee broers die het idee hadden verzonnen een prachtig filmpje. En een van de twee verkleedde zich zelfs als stoplicht!’

Gaspersz: ‘Het afgelopen jaar ontdekte ik dat er zoveel ideeën verscholen zitten in hoofden van mensen. Ideeën die een stad als Amsterdam kunnen opschudden. Niet dat Amsterdam niet awesome is. Júíst. Maar een beetje positiviteit is soms nodig en zorgt voor niet alleen maar negatieve verhalen in de krant.’

Altijd op de hoogte blijven van nieuws dat voor jongeren interessant is? Meld je aan voor onze gratis WhatsApp-dienst, download onze gratis app of neem een proefabonnement op de krant!   

DEEL DIT ARTIKEL Facebook

Reageren