zenuwachtig
Schooltips

Help! Hoe pak ik zenuwen aan?

DEEL DIT ARTIKEL Facebook
Redactie
7Days

Dacht jij dat je de enige bent die stress heeft voor bijvoorbeeld de Cito-toets? Dan heb je het mis. Bijna zeven op de tien kinderen heeft wel eens last van stress. Hoe kom je eigenlijk aan stress? En nog belangrijker: hoe kom je er vanaf?

Wat is stress eigenlijk?
Stress betekent dat je je gespannen voelt. Met stressen bedoelen we vaak iets negatiefs, maar je hebt ook gezonde stress. Gezonde stress is een spanning die je helpt om geconcentreerd te werken en vol met energie te zitten, precies op de momenten dat je dat nodig hebt. Die stress kan geen kwaad. Stress is slecht als de gespannenheid te lang duurt en je er geen kant mee op kunt.

Hoe kom je aan stress?
Ongezonde stress kan door veel verschillende dingen komen. Bijvoorbeeld doordat je ergens heel erg tegenop ziet of omdat je het gewoon te druk hebt. Misschien raak jij gestrest van de Cito-toets omdat je vader of moeder de toets heel belangrijk vindt. Dan wordt je zenuwachtig omdat je ouders veel van je verwachten, maar je niet zeker weet of het wel goed zal lukken.

Hoe weet je of je gestrest bent?
Vaak kun je het zelf wel merken als je gestrest bent. Je voelt je niet alleen gespannen, maar je bent ook moe of prikkelbaar. Daarnaast heb je soms minder zin in eten, last van hoofdpijn of buikpijn en zie je op tegen de kleinste dingen.

Hoe kom je van stress af?
Ben jij gestrest voor bijvoorbeeld de Cito-toets, een proefwerkweek of je eindexamens? Dan heb je misschien wat aan deze tips:
- Zorg ervoor dat je genoeg beweegt. Bewegen zorgt ervoor dat spanningen die je in je lichaam hebt eruit kunnen. Je kunt de spanning dus in het bewegen stoppen. Veel sporten dus!
- Doe af en toe niets: gewoon lekker niksen. Je kunt niet de hele dag bezig zijn. Iedereen heeft af en toe tijd nodig om rustig over dingen na te denken.
- Doe meer dingen die je leuk vindt: Zoek een leuke hobby of iets anders waar je energie van krijgt.
- Praat erover. Het is slim om de stress niet binnen te houden, maar er over te praten. Met je ouders bijvoorbeeld of met vrienden. Als je praat over wat je bezig houdt, dan lijkt alles vaak vanzelf wat minder moeilijk.
- Lach meer! Wist je dat je lichaam zelf zijn eigen ontspanningsmedicijnen aanmaakt als je lacht? Waar kun jij om lachen? Een moppenboek, een gekke film, of een cabaretvoorstelling?
- Doe ontspanningsoefeningen. Op internet vind je er massa’s van. Bijvoorbeeld op de pagina van de GGZ Drenthe. Daar kun je speciale ontspanningoefeningen voor jongeren downloaden op mp3 (rechts in het groene kadertje).
- Ga op tijd naar bed en eet genoeg. Veel kinderen en jongeren slaan hun ontbijt over voordat ze ’s morgens naar school gaan. Toch is het slimmer om wel even een boterham te eten, ook al heb je geen trek.
- Denk na over je stress. Is het probleem echt zo groot als het lijkt? Maar als je er rustig over nadenkt, valt het vaak nog wel mee.

Meer tips lezen die het schoolleven makkelijker maken? Hier vind je alle schooltips op Sevendays.nl.

DEEL DIT ARTIKEL Facebook

Reageren

Gerelateerde Berichten