Vloggers en sluikreclame

Rapport: 'Veel YouTubers maken stiekem reclame'

DEEL DIT ARTIKEL Facebook
Menno
Woudt

Enzo Knol die een zak Doritos-chips opeet? Of Teske die bij Forever21 gaat shoppen? Het is in de meeste gevallen geen toeval. Sterker nog: bekende YouTubers verdienen veel geld door bepaalde merken of producten in hun video's te promoten. Dat gebeurt te vaak stiekem, vindt het Commissariaat voor de Media. Tijd voor regels!

Op tv word je er altijd keurig voor gewaarschuwd: 'Pas op, dit programma bevat product placement!' . Dat betekent dat een bedrijf geld betaalt aan de makers, in ruil voor zendtijd voor hun product.

Sluikreclame

Op YouTube gebeurt dit soort onopvallende reclame ook. Sluikreclame, noem je dat. Maar wanneer is iets sluikreclame en wanneer niet? Als kijker weet je immers niet of vlogger Monica Geuze dat topje van de Zara nou bewust, of gewoon per toeval draagt in de video.

Bekende vloggers

Het Commissariaat voor de Media heeft daarom voor het eerst in haar bestaan onderzoek gedaan naar YouTube-video's. De instantie houdt toezicht op oldskool media, of zij niet stiekem reclame maken. Dat doen ze (nog) niet voor YouTube-video's. 

Na het bekijken van honderd video's van twintig bekende vloggers trokken ze hun conclusie. In bijna 90% van de vlogs en video's zijn duidelijk een of meerdere merken of producten te zien. De kijkers, veelal jongeren, zouden zo onbewust beïnvloed worden.

hoi ik heb geshopt bij Forever21 | WEEKDIER

Betaald of niet?

In een kwart van de gevallen werd duidelijk aangegeven dat de video is gesponsord. Soms staat het vermeld in de videobeschrijving. Bij andere video's verschijnt in het begin soms linksonder de tekst 'Bevat betaalde promotie'.

In driekwart van de gevallen is het echter onduidelijk of de YouTuber nou betaald krijgt of niet. Kijkers hebben wel recht op die informatie, vindt het Commissariaat voor de Media. Zij gaan daarom ook de online wereld voortaan goed in de gaten houden.

SUPERGAANDE VS GEKKEMARKIE

Boetes

Het Commissariaat voor de Media mag aan tv- of radio-programma's boetes uitdelen als ze stiekem reclame maken. Maar voor YouTube zijn nog geen regels. Die worden nu wel gemaakt, vertelde Madeleine de Cock Buning van het Commissariaat in Nieuwsuur

De instantie wil met YouTubers gaan praten om te kijken: hoe kunnen we de regels straks het beste invoeren? Ook zogenoemde 'YouTube-makelaars', die vloggers en bedrijven aan elkaar koppelen, moeten meedenken.

Altijd op de hoogte blijven van artikelen die voor jongeren interessant zijn? Meld je aan voor onze gratis WhatsApp-dienst, download onze gratis app of neem een proefabonnement op de krant!

 
DEEL DIT ARTIKEL Facebook

Reageren