Zo deal je met een winterdip: 8 tips

DEEL DIT ARTIKEL Facebook
Gitte Hessels
Gitte
Hessels

Wanneer het buiten vroeger donker wordt en er 's nachts kans is op vorst, merk je misschien dat jouw zonnige zomerstemming plaatsmaakt voor een rothumeur. Een blíjvend rothumeur. Misschien heb je wel last van een winterdipje. Vervelend, maar gelukkig valt er mee te dealen. Hoe? 7Days geeft tips.

Eerst even dit:

Handig vooraf: wetenschappers vermoeden dat zo’n winterdip ontstaat door te weinig licht. En licht is stiekem erg belangrijk. Het stuurt jouw biologische klok aan. Die ‘klok’ geeft aan wanneer je wilt slapen, wakker worden of wilt eten.

De korte en donkere winterdagen zorgen ervoor dat je biologische klok in de war raakt. En dan raken alle ritmes in je lichaam uit balans. Het maakt bijvoorbeeld te veel melatonine (slaapstoffen) aan, omdat het langer duurt voordat het buiten licht is. Het gevolg: jij voelt je vroeg op de dag enorm moe, maar ook superchagrijnig en somber. Concentreren gaat moeilijk en eten doe je plotseling het liefst de hele dag door.

Herkenbaar? Lees dan deze anti-winterdiptips!

1. Ga (in ieder geval héél even) naar buiten

Ja, óók als de regen de hele dag met bakken uit de lucht komt en je het liefst gewoon lekker onder dat warme dekentje op de bank blijft liggen. Gewoon even ‘een frisse neus halen’, zoals je moeder dat misschien zou zeggen. Het geeft je gegarandeerd een energieboost.

2. Probeer gezond(er) te eten

Of vitaminepilletjes helpen tegen een winterdip? Daarover zijn de meningen verdeeld. Ga daarom liever voor 'normale' vitamines. Je vindt ze in de (door jou anders nooit aangeraakte) fruitschaal. Ga bijvoorbeeld voor zomerfruit of gooi die appel, kiwi en banaan in de blender en slurp ze op!

Ook belangrijk: goed ontbijten. Zelfs als je ’s ochtends niet zo’n trek hebt, moet je toch proberen iets in je mond te proppen. Hiermee breng je het lichaam in de 'overdagmodus’.

3. Blijf bewegen!

Pak in plaats van die muffe bus gewoon eens de fiets naar school. Toegegeven: het wordt misschien een koud, nat én glad ritje. Maar na flink doorgetrapt te hebben, verschijn je wel lekker fris en energiek op school, klaar voor die lange lesdag.

4. Zorg dat je je ergens op kunt verheugen

Geen zin in vrienden en vriendinnen om je heen? Toch zijn ze heel erg belangrijk. Laat ze dus - ook wanneer je je extreem dipperig voelt - niet stikken! Wel doen: samen dingen ondernemen waar jullie blij van worden. Betekent dat dat jullie een middag lang koekjes moeten gaan bakken? Prima!

5. Uitslapen is not done

Een beetje hard zijn voor jezelf kan geen kwaad, toch? Dus, probeer het gewoon eens: vóór acht uur opstaan, ook in het weekend. Het zou je biologische klok helpen bij het wakker maken van je lichaam, beweren wetenschappers.

6. Minder stressen, meer chillen

Tuurlijk: last-minute leren kán, maar is niet erg slim. Vooruit plannen, dát is slim. Een gevorderde planner plant zijn dagen zó in, dat-ie iedere dag genoeg tijd overhoudt om ook nog even lekker te kunnen relaxen. Dat geeft rust in je hoofd en laat je minder duf voelen. 

7. Verbouw die donkere slaapkamer

Licht is het allerbeste medicijn tegen een winterdip. Overdag een thuisbioscoop maken van je slaapkamer mag heus wel op z'n tijd, maar trek die gordijnen na afloop van de film gewoon weer open. Blijft je kamer dan donker? Probeer dan eens een gek kleurtje op de muur.

8. Denk elke dag aan dingen waar je blij van wordt of die die dag goed gingen

Dat klinkt misschien zweverig, maar dat hoeft het niet te zijn. Som al je dagelijkse geluksmomentjes even op in je hoofd, voordat je 's avonds je ogen dicht doet. Misschien vind je het in het begin wat onwennig, maar als je jezelf pusht het tóch te doen, merk je waarschijnlijk dat het vooral heel fijn is.

Let op! Heb je té veel last van sombere gevoelens? Misschien heb je geen winterdip, maar een winterdepressie. En die los je meestal niet op met de bovenstaande tips. Praat daarom liever met je ouders of je huisarts over wat je voelt.

 Altijd op de hoogte blijven van artikelen die voor jongeren interessant zijn? Meld je aan voor onze gratis WhatsApp-dienst, download onze gratis app of neem een proefabonnement op de krant!

DEEL DIT ARTIKEL Facebook

Reageren

Gerelateerde Berichten