Racistische witwasreclame gaat viral

DEEL DIT ARTIKEL Facebook
Cora
van der Weij

Wat kan er nou helemaal misgaan bij het maken van een reclame voor wasmiddel zou je zeggen. Nou, een boel zo blijkt! Een Chinees filmpje zorgt voor een storm aan kritiek. De boodschap is ronduit racistisch, vinden veel internetters. Drie vragen over de wasmiddelvideo.

Wat is ’t precies voor filmpje?
Een reclamespotje van de Chinese wasmiddelfabrikant Qiaobi. Je ziet een donkere jongeman die blijkbaar in het huis van een Aziatisch uitziende jongedame aan het klussen is. Zijn shirt en gezicht zitten onder de verfstrepen. Het meisje lokt de jongen naar haar wasmachine. Ze duwt ‘m erin en na de wasbeurt is de jongen veranderd in een Aziatisch uitziende jongen waar de jongedame vervolgens verliefderig naar kijkt. Het spotje wordt al sinds maart uitgezonden op de Chinese tv. Maar sinds een Amerikaan het vorige week via social media deelde is het viral gegaan.

Hoe zijn de reacties?
Sommige mensen vinden het filmpje grappig. Maar veel internetters zijn woedend op de wasmiddelmaker. Zij vinden de inhoud ronduit racistisch, blijkt uit de reacties op YouTube. Door alle ophef is er veel aandacht voor ’t filmpje. Het is nu al miljoenen keren bekeken.

Oordeel zelf:

Chinese detergent brand Qiaobi (俏比) ad

En wat zegt de maker op alle kritiek?
Na alle ophef kon de wasmiddelfabrikant natuurlijk niet stil blijven. Eerst liet een woordvoerder van Qiaobi weten dat het spotje grappig bedoeld was en dat de critici te overgevoelig zijn. Dat leverde een nieuwe stortvloed aan protest op. Zondag kwam de firma met een nieuwe reactie. ‘We keuren elke vorm van racisme af’, luidde die. Een soort sorry volgde er ook. ‘We vinden het vervelend dat er Afrikaanse mensen gekwetst zijn doordat dit filmpje zo veel aandacht in de media heeft gekregen. We hopen dat mensen er niet te veel achter zoeken.’ Tja, oprechte excuses voor de gedachte achter de video kun je dit niet noemen. Dus of hiermee de kous af is…Schoon is-ie in ieder geval niet!

DEEL DIT ARTIKEL Facebook

Reageren

Gerelateerde Berichten

Geen inhoud gevonden