Vierdaagse

Tips voor warme wandelaars

DEEL DIT ARTIKEL Facebook
Cora
van der Weij

Het wordt tropisch deze week. Veel zon, weinig wind en op sommige plekken tot wel een graadje of 33. Dat wordt afzien tijdens de Nijmeegse Vierdaagse, die vandaag voor de honderdste keer van start gaat. Zeven tips voor warme wandelaars. Om te voorkomen dat 'warm' omslaat in 'oververhit'.

1. Loop volgens een tropenrooster
Wandel volgens een tropenrooster. Start vroeg in de ochtend, nog voordat de zon opkomt. Dan ben je op het warmste moment van de dag al klaar en kun je na een (lauwe!) douche een welverdiende siësta inlassen. In de schaduw, dat spreekt.

Vierdaagse

2. Drinke én eet veel
Drinken. Drinken. En nog eens drinken. Lauwwarm water is prima. Een liter of twee, drie. Wacht niet tot je dorst krijgt, maar klok de hele dag door kleine beetjes naar binnen. Vergeet ook niet regelmatig wat te eten. Krentenbollen, bananen, ontbijtkoek… Fruit eten om je vochttekort aan te vullen, werkt ook goed. Watermeloen bijvoorbeeld is perfect afkoelvoedsel.

3. Kleed je luchtig
Draag lichte kleren. Zo weerkaats je de zonnestralen. En houd het luchtig. Bye bye skinny jeans, hello katoenen slobberbroek! Zo zorgt elk zuchtje wind voor een beetje verkoeling.

Vierdaagse

4. Koel je hoofd
Houd je hoofd koel. Letterlijk, door een petje of hoedje erop te planten. Geen zwarte! Dan raken je hersenen juist oververhit. Houd ook figuurlijk het hoofd koel. Hoe rustiger je bent, hoe beter je de hitte aankunt.

5. Smeren maar
De zon heeft nu veel kracht. Smeer je dus goed in. Doe dat al een half uur voordat je op pad gaat. En blijf smeren.

6. Maak je hoofd en nek nat
Maak je hoofd en je nek af en toe nat met water uit een flesje. Of neem een plantenspuit mee. Je kunt ook je petje natmaken. Of een natte lap in je nek leggen. Ziet er niet uit, maar je blijft wel mooi zo fris als een hoentje.

Vierdaagse

7. Hulp in nood
Trek je de hitte echt niet meer? Dan is er altijd nog het Rode Kruis. Langs de route staan veel vrijwilligers om waar nodig eerste hulp te verlenen. In sommige gevallen kun je trouwens ook heel goed zelf eerste hulp verlenen, aan jezelf of aan andere wandelaars. Download de EHBO-app, zegt ’t Rode Kruis. Dan weet je precies wat je moet doen als iemand plots onwel wordt.

Een troost tot slot: aan het eind van de week koelt het af en neemt de kans op een bui toe. Lekker verfrissend voor al die verhitte hoofden en voeten vrijdag op de Via Gladiola.

Altijd op de hoogte blijven van artikelen die voor jongeren interessant zijn? Meld je aan voor onze gratis WhatsApp-dienst, download onze gratis app of neem een proefabonnement op de krant!

DEEL DIT ARTIKEL Facebook

Reageren