Zo overleef je Valentijnsdag als de liefde tegenzit

DEEL DIT ARTIKEL Facebook
Lotte
Stegeman

Valentijnsdag is leuk als je een geliefde hebt waar je gelukkig mee bent. Maar ben je net gedumpt? Dan is zelfs een wortelkanaalbehandeling aantrekkelijker. 

Hoe kom je die gruweldag fatsoenlijk door? 7 stappen, aangevuld met advies van Berit Brogaard, een Deense filosofieprofessor en schrijfster van On Romantic Love.

Stap 1: Hup, je bed uit
De eerste neiging als je hart uit lijf is gerukt? Vermoedelijk om met je hoofd onder de dekens te gaan liggen en dagen achter elkaar te doen alsof het nacht is. Fijn voor heel even, maar je komt er geen steek verder mee.

Bovendien gaat de tijd vanonder een deken extreem traag en denk je - daar in het donker - helemaal de hele dág aan die verloren liefde. Hup, opstaan dus. En loop de rest van deze stappen even door. K*t blijft het, maar iets draaglijker is ook al winst.

Stap 2: Ontnuchteren a.u.b. 
Even rationeel nadenken kan best helpen. Dus: Valentijnsdag is een uitvinding van mensen die bakken geld willen verdienen aan de verkoop van rode rozen, roze plastic troep en goedkope chocola.

Je hebt liefdesverdriet, maar er is goed beschouwd geen reden om dat vandaag extra te voelen. Gisteren was je ook niet te genieten. En morgen moet je wellicht nog steeds huilen als je Stitches van Shawn Mendes op zet. (Troost: het gáát over. Jawel. Heus. Echt. Beloofd.) 

Stap 3: Probeer niet fanatiek te vergeten
Deze geldt niet alleen voor Valentijnsdag, maar ’t is wel een interessante, die expert Berit Brogaard ons influisterde. Wat snel een impuls is bij liefdesverdriet, is het object van je affectie zo acuut mogelijk willen vergeten. Maar dat werkt dus averechts.

‘Dat toonde onderzoek aan’, aldus Brogaard. ‘Een groep deelnemers werd vooraf gevraagd vooral niet te denken aan witte beren. Een andere groep kreeg geen instructies. Beide werden vervolgens blootgesteld aan situaties waarin witte beren genoemd werden. Toen bleek dat vooral wie z’n best had gedaan actief niet aan dat dier te denken, er juist de hele tijd mee bezig was. Kortom: door te proberen te vergeten, maak je het erger.’

 

Wat je ook ’s kunt proberen, is expres HEEL ERG WEL aan hem of haar denken. Tot je elke herinnering hebt uitgepluisd en die naam bijna niet meer kan horen. Grote kans dat je hersenen zich stierlijk gaan vervelen van de hele tijd maar dezelfde informatie repeteren. Tot het moment waarop ze er gewoon geen zin meer hebben. En jij de draad dus weer kunt oppakken. Hoppa. 

Stap 4: Actie! 
‘Het doet zo’n pijn. Echt pijn.’ Yep, we weten het. Liefdesverdriet kan fysiek pijn doen. Onderzoek heeft aangetoond dat je hersenen hetzelfde reageren op liefdesverdriet als op fysieke pijn. Ben je mooi klaar mee, kunnen we niet wegnemen. Maar wat in ieder geval even helpt (en daar moet je het toch van hebben, dingen die even helpen en steeds iets langer tot je ineens vaker geen pijn dan wel pijn hebt), is sporten. Hup, de deur uit en in actie.

Tijdens het sporten maak je endorfine aan: een gelukshormoon. En als je iets kunt gebruiken als je liefdesverdriet hebt, is het wel een beetje geluk. Wat ook helpt, als je het Brogaard vraagt, is verandering. ‘Koop een paar nieuwe outfits. Ga naar de kapper.’

Stap 5: Koester je vrienden
Omring je met mensen die niet met Valentijnsdag bezig zijn. Er zijn vast een paar vrienden die die hele dag net zo lief vermijden. Ga met hen iets leuks doen wat helemaal niks met ’t onderwerp liefde te maken heeft. En sowieso koesteren, die beste vrienden. Die zijn er namelijk altijd om je weer blijer te maken. 

Stap 6: Verliefdheid blijkt maakbaar! Heb je een relatiecrisis maar hebben jullie nog een sprankje hoop dat het weer goedkomt? Goed nieuws, je kunt mensen verliefd op elkaar máken! Huh? Nou, het zit zo: eind jaren 60 slaagde onderzoeker Arthur Aron erin twee mensen verliefd te laten worden, in een laboratorium.

Hij ontwikkelde een lijst van 36 vragen (van ‘wat is je meest waardevolle herinnering?’ tot ‘Welk onderwerp is te serieus om er grappen over te maken?’) die de twee aan elkaar moesten stellen. Het idee is dat ze – door zich zo kwetsbaar op te stellen – wel eens heel dicht naar elkaar toe zouden kunnen groeien.

Stap 7: Voel je je al wat beter? Zo niet, klik hier

Vond je dit interessant? Lees dan ook eens: Het is Valentijnsdag: leve de liefde! of Liefdesbrievenschrijvers.

Altijd op de hoogte blijven van nieuws dat voor jongeren interessant is? Volg ons via WhatsApp, Snapchat, Facebook of Instagram. Of neem een proefabonnement op de krant!

DEEL DIT ARTIKEL Facebook

Reageren