illustratie van een gepeste leraar
Schoolnieuws

'Docent gepest? Deels eigen schuld'

DEEL DIT ARTIKEL Facebook
Kim
Einder

De cupcakes vliegen door het lokaal, een leraar krijgt een grote bek of wordt juist stelselmatig genegeerd. 7Days en EenVandaag vroegen bijna duizend scholieren in een peiling naar het treiteren van leraren. Bijna een kwart van de deelnemers zat vorig jaar in een klas waarin een docent werd gepest. Twee derde vindt dat scholieren te weinig respect hebben voor leraren. - Tekst: Kim Einder, illustratie: Leendert Masselink

Wat doen leerlingen hun leraren aan?
80% van de scholieren heeft wel eens meegemaakt dat er bij een leraar werd geklierd. Vaak op meerdere manieren. Het verspreiden van roddels vond het meest plaats, in 57% van de situaties. Stiekem foto’s en video’s van de docent maken, gebeurde bij de helft. En intimidatie zoals propjes gooien, herrie maken of kliederen op het bord kwam bijna net zo vaak voor.

23% van alle ondervraagden zat vorig jaar in een klas waarin een leraar werd gepest, die dus structureel en bewust werd gekwetst. Meestal gebeurde dat elke les die een docent gaf of meerdere keren per week.

Wie zijn de pesters?
Een pestklas is lang niet altijd een klas vol pesters. Het lijkt meestal te gaan om een paar per groep. Ongeveer de helft van de scholieren doet naar eigen zeggen niet actief aan het geklier mee, maar neemt het ook niet voor de leraar op. En dat terwijl net zoveel leerlingen stiekem wel medelijden hebben met het slachtoffer.

Wiens schuld is het pesten?
Als een docent wordt gepest, is dat niet alleen de schuld van de leerlingen, vinden veel ondervraagden. De grootste groep vindt het evenveel de fout van de leraar. Een gebrek aan gezag is een veelgehoorde ‘reden’ om te gaan pesten. ‘Ze was veel te lief, je wist dat je toch geen straf zou krijgen’, legt een respondent uit. Volgens een ander ‘kon hij echt geen orde houden’. Andere leraren reageerden heel heftig op de kleinste dingetjes of waren juist inconsequent. 

Naast zulke gezagsproblemen werden ook saai onderwijs als oorzaak genoemd. 'De lessen waren saai', vertelt een deelnemer. 'De leraar was zelf niet enthousiast en deed weinig moeite.' Verder worden ook nog te grote klassen genoemd. 'Ik zit in een klas met 32 leerlingen, wat veel te veel is', legt iemandu it. 'Ik denk dat daar het probleem vooral ligt. In zo'n grote klas heb je algauw veel raddraaiers bij elkaar zitten, en vooral de groepsdruk onderling maakt dat de leraar gepest wordt.'

Moeten leerlingen meer respect hebben voor leraren?
Leraren moeten dan misschien aan hun gezag werken, maar leerlingen kunnen ook veranderen. Volgens twee derde moeten scholieren in het algemeen meer respect hebben voor leraren. 20% denkt dat dit niet nodig is. Hoe
je respect afdwingt? Met leuke lessen en streng zijn. ‘Als je goed orde kunt houden en een les kunt verzorgen waar niet iedereen bijna in slaap valt, krijg je vanzelf respect’, meent een deelnemer.

Een andere scholier vindt streng zijn in de eerste lessen een must. ‘Mijn klasgenoten zijn bij veel vakken nogal druk en vervelend. Je merkt welke leraren in het begin van het schooljaar streng waren en welke totaal niet.’

Tranen en slapeloze nachten: een docent aan het woord
Ook docent Engels Elisabeth Morgan (43, niet haar echte naam) heeft soms te maken met respectloos en pesterig gedrag in de klas. ‘Leerlingen die steeds door het lokaal lopen, pertinent weigeren mee te doen, de deur in je gezicht dichtslaan of voordringen als je je armen vol spullen hebt’, vertelt ze. ‘Dingen die laten zien: ik waardeer jou niet als docent en zie jou niet als mens.’ Vooral de eerste jaren als docent had ze veel slapeloze nachten. ‘Ik heb er veel om gehuild. Ik wil leerlingen verder helpen, hun doel laten bereiken. Maar dat moeten we samen doen.’

Respectloos gedrag is niet altijd een persoonlijke aanval op de docent, denkt ze. ‘Scholieren zijn steeds meer op zichzelf gericht, net als iedereen in de samenleving trouwens. School is vaak niet het belangrijkste in hun leven, totdat de toelatingseisen voor hun vervolgopleiding in beeld komen.’ Toch heeft ze nooit serieus aan stoppen gedacht. ‘Ik kom wel eens oud-leerlingen tegen die zeggen: nu pas begrijpen we wat u allemaal voor ons heeft gedaan. Scholieren die worstelen met een onderwerp en uiteindelijk tóch een goed cijfer halen, geven ook voldoening. Of die jou om advies vragen. Dat zijn echt de leuke kanten, daar doe je het voor. En er zijn veel meer leuke dan respectloze leerlingen.’

Dit interview gaat verder op Sevendays.nl/gepesteleraar.

Over de peiling
Deze online peiling, in samenwerking met EenVandaag en het 1V Jongerenpanel, werd gehouden van 29 september tot en met 6 oktober. Er deden 912 middelbare scholieren mee. De uitslag is na weging representatief voor drie variabelen, namelijk leeftijd, geslacht en spreiding over het land. Meer uitslagen en de alle details over de uitvoering van de peiling vind je hier

Op de hoogte blijven van al het onderwijsnieuws? Hier vind je ons overzicht van al het schoolnieuws op onze site.

DEEL DIT ARTIKEL Facebook

Reageren

Gerelateerde Berichten