Recensie The Greatest Showman

Woudt

The Greatest Showman

3
Michael Gracey
Hugh Jackman, Michelle Williams, Zac Efron

Spektakel, dat biedt The Greatest Showman zeker. Toch is deze waargebeurde musicalfilm over het leven van entertainer Phineas Taylor Barnum zelf not the greatest show.

Al zingend wordt de jeugd van Phineas Taylor (zeg maar P.T.) Barnum gepresenteerd. Het is geen fijne jeugd zo blijkt al snel: nadat zijn vader overlijdt staat de jonge dromer er alleen voor. Eenmaal opgegroeid, met hoge hoed en bakkenbaarden, gaat het hem wel voor de wind: hij trouwt met zijn jeugdliefde, krijgt twee kinderen en begint een museum vol rariteiten. Niet alleen opgezette dieren maar ook ‘wonderlijke mensen’ krijgen er een plek. De langste man, de vrouw met de baard, een Siamese tweeling: bij Barnum vinden ze onderdak. ‘Anders zijn, dat is niets om je voor te schamen’, vindt hij. ‘Een totale freakshow’, oordelen critici.

Okselhaar

Het museum van Barnum groeit al snel uit tot een circus, wat heel wat trapezewerk en dansnummers met zich meebrengt. Het ziet er allemaal fraai uit maar is op sommige momenten ook wel erg gekunsteld. Zo zijn de makers uitgeschoten met de special effects en banjert er een wel heel reusachtige olifant door de straten van New York. Het feit dat de vrouw met de baard wél haar oksels heeft geschoren geeft aan dat de realiteit in The Greatest Showman weinig podium krijgt. Ook met het leven van Barnum zelf wordt vrolijk gespeeld. Het verhaal legt de nadruk op Barnum de visionair en familieman, niet op de man die kwetsbare mensen uitbuit voor eigen gewin. De wonderlijke mensen komen er ook in de film bekaaid vanaf.

Overgeproduceerd

Toch weet The Greatest Showman te vermaken. Dat is vooral te danken aan hoofdrolspeler Hugh Jackman, die met zijn souplesse en triomfantelijke blik de film schwung geeft. Ook op de zang valt bij Jackman en zijn collega’s weinig aan te merken. Het zijn de componisten, die eerder ook voor het bejubelde La La Landwerk afleverden, die teleurstellen. De liedjes zijn veel van hetzelfde en zo overgeproduceerd waardoor ze slecht matchen met de sfeer van de film. De brave boodschap van The Greatest Showman - dat je best anders mag zijn - blijft ergens in de lucht hangen. Uiteindelijk draait de film net als een echt circus gewoon om vermaak, that’s it.

The Greatest Showman | Official Trailer [HD] | 20th Century FOX