Malou
van Zwieten

Mortdecai

3
David Koepp
Johnny Depp, Gwyneth Paltrow, Ewan McGregor

Hee, Captain Jack Sparrow is weggelopen uit Pirates of the Caribbean! Oh nee, het is Johnny Depp in een nieuwe film. Hij heeft z'n eyeliner afgedaan en z’n dreadlocks afgeknipt en nu speelt hij een frauduleuze kunsthandelaar die een tik van de molen heeft gekregen.

Johnny is deze keer geen piraat op zee, maar schiet z’n pistolen af in een humoristisch mysterie rondom een kunstroof. Z’n karakter Charlie Mortdecai zit in een lastige financiële situatie en heeft ruzie met een paar van z’n oplichterijslachtoffers.

Als hij dus geruchten opvangt dat een verloren gewaand, zéér kostbaar schilderij is teruggevonden, mengt de boef zich in een chaotische strijd om het doek te bemachtigen. Dat doet hij lichtvoetig, met naïef-grappige opmerkingen tussendoor en dubbele tong.

Teleurstelling
Johnny Depp houdt van bizarre typetjes en speelt ze meestal met verve (Alice in Wonderland, Charlie and the Chocolate Factory). Maar of z’n inspiratie nou op was of we gewoon even genoeg hebben van dat mallotige acteerwerk, in Mortdecai lijkt het alsof hij z’n oude trucjes uit de doos heeft gehaald, het stof eraf heeft geveegd en ze zonder oefenen heeft hergebruikt.

Jammer, want zo kijken we er natuurlijk dwars doorheen. Wellicht is de teleurstelling van z’n fans de reden dat Mortdecai in het buitenland zo meedogenloos is neergesabeld door critici en publiek.

Leuke kitsch
Maar al is Johnny zelf (ook dankzij een vlassig snorretje waarover hij de hele film ruzie heeft met z’n pittige echtgenote) wat minder aantrekkelijk om naar te kijken, Mortdecai is best een vermakelijke film. Het verhaal schiet alle kanten op maar is, als je goed oplet, prima te volgen. De schimmige wereld van de kunsthandel is geinig neergezet en de filmmuziek is goed gekozen.

De trouwe dienstbode Jock (Paul Bettany), die Charlie zo’n beetje iedere vijf minuten uit een nieuwe rotzooi moet redden, wekt sympathie, al is het een tikkeltje flauw dat hij aan de lopende band per ongeluk wordt neergeschoten door z’n sukkelige baas zelf. Aan het einde van de film zijn alle losse verhaallijntjes netjes afgewerkt en heb je je niet verveeld. We willen al met al toch even op de bres springen voor Mortdecai: al is het dan geen kunstwerk, ’t is in ieder geval kitsch die leuk is om naar te kijken.

Mortdecai - Februari in de bioscoop