Privacy is een vies woord in 'The Circle'

The Circle

3
James Ponsoldt
Emma Watson, Tom Hanks, John Boyega

Even genoeg online geweest dit weekend en zin om naar de bioscoop te gaan? De film The Circle laat zien hoe het delen van je leven op sociale media flink uit de klauwen kan lopen.

Een prachtige kajaktocht maken en daarover niets delen op social? Pure diefstal, vinden ze bij het machtige internetbedrijf The Circle. Want: Sharing is caring. Als mens ben je verplicht om te delen wat je ziet en wat je weet. Want weten is goed, maar alles weten is nog veel beter...

Nogal fanatiek

Dat The Circle nogal fanatiek is in het delen van kennis, beseft Mae Holland (Emma Watson) nog niet als ze via haar vriendin Annie een baan krijgt bij het bedrijf. Ze grijpt de kans met beide handen aan en sluit zich aan bij De Cirkel-aars die niet alleen werken op de Cirkelvormige campus, maar er ook sporten, feestvieren, muziek maken, verantwoord vega eten, medische zorg krijgen en er zelfs wonen. Zeg maar zoals Google in Silicon Valley met nog een schepje erbovenop.

Eén inlog voor alles

Het door The Circle bedachte TruYou is de basis voor het succes van het bedrijf. Geen gehannes meer met wachtwoorden en verschillende accounts, maar één online identiteit, één inlog voor het hele web. E-mail, sociale media, betalingen: alles is verbonden met elkaar in TruYou. Volgens The Circle-directeur Eamon Bailey (Tom Hanks) is privacy slechts een smoesje voor mensen die geheimen te verbergen hebben. Transparantie is het toverwoord. De volgende stap in deze openheid zijn slimme, onzichtbare mini-camera’s die overal ter wereld haarscherpe beelden maken en gezichten kunnen herkennen. Want, zo claimt Bailey, mensen gedragen zich beter als ze worden bekeken. Ook Mae laat zich meeslepen in een vergaand experiment dat grote impact heeft op haar eigen leven en dat van haar familie en vrienden.

Hysterisch tempo

Waar je in het gelijknamige boek van de Amerikaanse schrijver Dave Eggers nog even de tijd krijgt om je te vergapen aan de hele werkwijze van The Circle, is daar in de film maar weinig tijd voor. Voordat je goed en wel aan je popcorn bent begonnen, heeft de extreem blije, huppelende Annie in een hysterisch tempo Mae al rondgeleid op de campus (waar iedereen lijkt te huppelen), heeft de bedrijfsarts haar al via een groentesapje een chip laten inslikken en een armband omgedaan die elke hartslag registreert én is ze aan het werk met wel zes beeldschermen voor haar neus om zo de hele tijd met iedereen en alles in contact te zijn. Immers: sharing is caring. En dat is nog maar slechts het begin.

Uit de klauwen

Dat enorme tempo laat natuurlijk zien hoe rap deze, aanvankelijk goed bedoelde, vrijwillige openheid gigantisch uit de klauwen kan lopen. Maar met het boek had ook met gemak een hele Netflix-serie gevuld kunnen worden. Dat had wat meer ruimte aan de hoofdpersonen gegeven en de futuristische (en tegelijkertijd angstaanjagend actuele) details uit de door Eggers bedachte wereld. Nu blijft alles nogal zwart-wit en worden er af en toe reuzenstappen gezet (zo gaat Annie van hyperblij naar totaal verlept en jojoot Mae ook maar wat heen en weer). Maar stof tot nadenken geeft het zeker. Want hoe ver of dichtbij is deze Cirkel-wereld eigenlijk echt?

Altijd op de hoogte blijven van nieuws dat voor jongeren interessant is? Meld je aan voor onze gratis WhatsApp-dienst, download onze gratis app of neem een proefabonnement op de krant!