Recensie The Post: oud nieuws blijkt actueel

Woudt

The Post

4
Recensie The Post
Steven Spielberg
Meryl Streep, Tom Hanks, Bob Odenkirk

En jij dacht dat Donald Trump de eerste Amerikaanse president was die niets van de pers moest hebben? Wrong! Topregisseur Steven Spielberg weet in The Post een stoffige krantenredactie om te toveren tot het decor voor één van de grootste Amerikaanse politieke thrillers ooit.

The Post opent met een heftig vuurgevecht in de jungle van Vietnam. Wie denkt dat een actiefilm volgt komt bedrogen uit: de scène schetst enkel een beeld van de verschrikkingen van de Vietnamoorlog. Een oorlog die de Amerikanen niet gaan winnen, ondanks dat de regering anders zegt. Fake news, en dat anno 1971. De krant The New York Times weet als eerste deze onthullingen naar buiten te brengen. Zij hebben de hand kunnen leggen op geheime documenten: de ‘Pentagon Papers’. President Nixon én zijn voorgangers blijken al jaren het Amerikaanse volk voor te liegen over de oorlog in Vietnam.

Geheime rapporten

Op de redactie van The Washington Post wordt gebaald: zíj hadden die primeur willen hebben! Hoofdredacteur Ben Bradlee kan wel een scoop gebruiken. En de baas van de krant, Katharine Graham, helemaal. Na het overlijden van haar man kwam zij in charge, maar in de wittemannenwereld wordt zij verder weinig serieus genomen. Tot opeens ook The Washington Post rapporten over de Vietnamoorlog in zijn bezit krijgt met daarin geheimen die het Witte Huis liever niet gepubliceerd wil zien. Het wordt een strijd op het hoogste niveau: gaat persvrijheid boven nationale veiligheid?

Stem

Dat had makkelijk een droge film kunnen opleveren. Juridisch gesteggel over het wel of niet publiceren van documenten: dat had makkelijk een droge film kunnen opleveren. Toch brengt The Post actie in een zo ogenschijnlijk saaie omgeving: er staat zoveel op het spel. Dat je dat als kijker óók voelt is te danken aan een ongekend fraaie cast. Tom Hanks lijkt geen enkele moeite te hoeven doen om als hoofdredacteur geloofwaardig over te komen. Meryl Streep, die voor haar rol genomineerd is voor een Oscar, groeit in het verhaal. Waar ze als vrouw eerst nog onder de indruk van al het testosteron haar mond houdt, durft ze op het einde haar stem te laten horen en hoe.

Verrassend actueel

Je bent gewaarschuwd: je moet van politiek drama houden wil The Post je kunnen bekoren. Wie over de achterkant van de Vietnamoorlog wil leren - voor school, of voor de lol - wordt op z’n wenken bediend. Het is de verdienste van regisseur Spielberg dat het verhaal van begin tot eind begrijpelijk is, ondanks de complexe situatie, en nog vermakelijk ook. Het mag dan geschiedenis zijn, het oude nieuws uit The Post is nog altijd verrassend actueel in een wereld waarin nieuws meer wordt besproken dan ooit.

The Post | Official Trailer [HD] | 20th Century FOX