Recensie Utøya: een drama van dichtbij

Utøya 22. juli

4
Utoya
Erik Poppe
Andrea Berntzen, Aleksander Holmen, Brede Fristad

De aanslagen in Brussel, Parijs en Manchester kun je je vast nog herinneren. Maar die in Noorwegen? Het is inmiddels bijna zeven jaar geleden dat er 69 jongeren om het leven kwamen bij de enorme schietpartij op het eiland Utøya. Dat drama is nu verfilmd.

Precies zo veel schoten en ook 72 minuten lang. De filmmakers hebben de aanslag in Utøya 22. juli zo goed mogelijk nagemaakt. Alles is in één take opgenomen, wat je het gevoel geeft alsof je er zelf bij bent. Geen vreemde overgangen of flashbacks maar een chronologisch drama. Met kippenvel die maar niet weggaat, hoop je dat het allemaal zo snel mogelijk is afgelopen. Zo realistisch, je vergeet bijna dat je in de bioscoop zit en naar een film kijkt.

Harde knallen

Als kijker volg je het verhaal via Kaja, één van de jongeren die op het eiland Utøya is tijdens een zomerkamp. Ze staat met een groep leeftijdsgenoten te praten als er opeens harde knallen te horen zijn. Vuurwerk, denken ze even. Al snel blijkt het niet zo onschuldig. De paniek breekt uit: wat is er aan de hand? Kaja verstopt zich met een heleboel andere in het dichtstbijzijnde gebouwtje. Als de harde knallen dichterbij komen, slaat ze met een paar van hen op de vlucht. Ze rent, schuilt én is op zoek naar haar zusje die ook ergens op het Noorse eiland is.

Angst en paniek

De paniek en angst van de jongeren op het eiland is heel goed voelbaar. Ze gillen en rennen kriskras door elkaar. Kaja gaat haar eigen weg en sluit zich steeds bij anderen aan. Anderhalf uur hetzelfde meisje volgen, verveelt niet. Voor je gevoel ben je haar. Iets wat het nog spannender maakt. Wat komt ze nog tegen? En overleeft ze de aanslag? Dat de film gebaseerd is op verhalen van overlevenden, laat je steeds beseffen dat tientallen jongeren deze horror echt hebben meegemaakt.

Geen Breivik

Eén hoofdpersoon in dit hele verhaal ontbreekt: Anders Breivik, of Fjotolf Hansen zoals hij zich nu noemt. De dader van de aanslag komt in totaal maar een paar seconden als schim in beeld. Hoe gruwelijk het verhaal ook is, de beelden zijn dat niet. Er wordt niemand in beeld neergeschoten en je ziet ook weinig bloed. Dat is ook niet nodig. Het geluid van de schoten is genoeg om dit heftige verhaal te vertellen.

UTØYA 22. JULI - Officiële NL trailer