Menno
Woudt

Renesse

3.5
Willem Gerritsen
Niek Roozen, Martijn van Eijzeren, Simon Kindermans, Sam Doets

In alle opzichten is de zomerkomedie Renesse onverantwoord. Had er een betere film gemaakt kunnen worden? Zeker. Had déze film beter gemaakt kunnen worden? Nauwelijks. In al zijn foutheid is-ie stiekem best wel goed.

‘Zorg dat je het in je leven met zo veel mogelijk chickies doet!’ Dat zijn de laatste woorden die de opa van Bas uitspreekt op zijn sterfbed. En dus moet Bas (Niek Roozen) aan de bak.

Puberparadijs
Met zijn oversekste vriend Luca (Martijn van Eijzeren), übernerd Daniël (Simon Kindermans) en zijn debiele neef Thijs (Sam Doets) reist hij af naar hét puberparadijs van Nederland: de Zeeuwse badplaats Renesse. Je vraagt je als kijker de eerste tien minuten af of alles wat daar gebeurt wel legaal is, maar helaas: waarschijnlijk gaat het er in dit Chersonissos van de Lage Landen écht zo aan toe.

Tussen de macho’s, dronkenlappen en giechelende meisjes wordt Bas verliefd op het meisje dat hij in de discotheek heeft ondergekotst. Hij probeert haar voor zich te winnen, maar aan zijn vrienden heeft hij niet veel. Luca is te druk bezig zich af te trekken op ‘een blinde chick’, Daniël bekijkt Minecraftporno op zijn VR-bril en Thijs is aan het bekken met een bejaarde toiletjuffrouw.

Camping vol kots
Smaakvol, romantisch, fatsoenlijk: niets van dit is op Renesse van toepassing. Weinig films zijn opzettelijk zo ongegeneerd plat en vunzig. Geen film om met je ouders te bekijken, maar wie zich wil vergapen aan totale krankzinnigheid, is bij Renesse aan het goede adres. Want als je eenmaal gewend bent aan de camping vol kots en gebruikte condooms, kun je niet anders dan lachen.

Het taalgebruik, de ongemakkelijke situaties en het stuntelige acteerwerk van de hoofdrolspelers is bewust fout uitgevoerd. Over het verhaal is goed nagedacht en de grappen werken, mede dankzij het onderkoelde spel van Niek Roozen en de charme van Martijn van Eijzeren. De vier heren laten zich helemaal gaan in Renesse: Dan hoef jij het deze zomer niet te doen.

+ totale krankzinnigheid
- niet geschikt om met je ouders naartoe te gaan (voor zover dat een minpunt is)

Renesse trailer | 7 juli in de bioscoop