recensie Wonder Woman

Strijdvaardige heldin mét humor

Wonder Woman

4
recensie Wonder Woman
Patty Jenkins
Gal Gadot, Chris Pine én Doutzen Kroes

Batman, Superman en Spiderman. De wereld van superhelden is een echte mannenwereld. Hoog tijd voor een film met een superheldin, dacht regisseur Patty Jenkins. Zangeres Beyoncé zal trots zijn op het resultaat. 'Who run the world? Girls!'.

Wonder Woman is niet nieuw. De superheldin bestaat al meer dan 75 jaar en kwam tot voor kort vooral in strips voorbij. De Israëlische actrice Gal Gadot brengt Wonder Woman nu naar het witte doek. Dat deed ze vorig jaar al in Batman v Superman: Dawn of Justice, maar nu heeft de superheldin eindelijk haar eigen film. Diana, zoals Wonder Woman eigenlijk heet, groeit op als prinses op een afgeschermd eiland vol met vrouwelijke strijders. Daar traint ze om onverslaanbaar te zijn. Op een dag redt ze de Amerikaanse piloot Steve (Chris Pine) die crasht op het strand van het eiland. Als de prinses hoort over een oorlog, besluit ze met Steve mee te gaan en de wereld te redden. Natúúrlijk worden ze verliefd, maar de ontknoping daarentegen is minder voorspelbaar. Tussendoor volgen de vechtscènes elkaar in hoog tempo op, maar eng (lees: bloederig) wordt het niet. De beelden van het bijna sprookjesachtige eiland zorgen ervoor dat het er allemaal net een stukje minder gewelddadig uitziet.

Onhandig, zo’n rok

Dat de film goed te volgen is komt voor een groot deel door Gadot. De actrice zet een zelfverzekerde en strijdvaardige heldin neer, met af en toe de nodige humor. Ze is op haar best als ze zich verwondert over het deftige leven in de stad. Want waarom dragen alle vrouwen van die lange rokken - dat is toch helemaal niet handig als je moet vechten? Ondanks dat de film continu draait om die ene vrouw, is Wonder Woman beslist geen standaard ‘vrouwenfilm’. Want wie drama of een slepend liefdesverhaal verwacht komt bedrogen uit: het is een échte superheldenfilm, vol actie en avontuur, voor vrouwen én mannen.

Doutzen Kroes

Voor wie het is ontgaan: Wonder Woman heeft nog een Nederlands tintje. Tussen alle dappere strijdsters duikt opeens een bekend gezicht voorbij: Doutzen Kroes! In volle galop op een witte schimmel komt onze eigen Wonder Woman een paar keer voorbij. Het topmodel heeft er zelfs speciaal paardrijles voor genomen en dat is te zien. Je moet wel goed opletten, want haar personage Venelia heeft welgeteld één regel tekst. Daar hoef je de film dus niet voor te zien, wél voor de andere superheldinnen.

Dat de film in Libanon wordt geboycot omdat de hoofdrolspeelster uit Israël komt, is een gemiste kans. Zo loopt het land een spectaculaire flim en flink wat girlpower mis.

+ geen saai ‘eind goed, al goed’
- ondanks dat de film niet echt langdradig wordt, duurt-ie wel lang