Recensie Sing Song

Sing Song

3.5
Recensie Sing Song
Mischa Kamp
Georgiefa Boomdijk, Floris Bosma

Deze zomer draait de nieuwe muzikale film Sing Song in de bioscoop. In 7Days lees je deze week een interview met hoofdrolspeelster Georgiefa Boomdijk. Is de film een aanrader?

Zingen, dat is wat de 16-jarige Jasmine het liefste doet. Samen met haar vriend (gewoon 'een' vriend) Stijn besluit ze om auditie te gaan doen voor een zangwedstrijd in Suriname. Het is het land waar Jasmine is geboren. Haar vader, die wil niets meer met het land te maken hebben: hij is dolgelukkig met zijn bloemenzaak in een dorpje in Nederland. Maar voor Jasmine is dat wel anders: zij wil niet alleen meedoen aan de zandwedstrijd, maar ook op zoek naar haar moeder.

Als Jasmine te horen krijgt dat ze mee mag doen aan de zangwedstrijd, stapt ze met Stijn in het vliegtuig naar Suriname. Of naar Berlijn, zoals ze tegen haar vader liegt. Onder leiding van een producer met de naam 50/50 moeten ze in een week tijd een nieuw nummer schrijven. Jasmine is alleen met andere dingen bezig: door haar persoonlijke zoektocht werkt ze zich in de nesten...

Neüriend de zaal uit

Dat het grootste deel van de film zich afspeelt in Suriname, met een grotendeels Surinaamse cast, geeft je meteen een zomers gevoel. De opbouw van de film is een beetje traag, maar daardoor wel sterk: het einde is goed gekozen en laat je neüriend de zaal uitgaan. Niet alle Surinaamse zangeressen zijn even goed bij stem, maar hoofdrolspeelster Georgiefa maakt dat ruimschoots goed.

In Sing Song probeert Jasmine in Suriname antwoord te vinden op een paar belangrijke vragen. Maar ook als kijker zit je met die vragen - en die worden niet allemaal beantwoord. Want waarom heeft haar vader niets met Suriname en moet hij walgen van roti? En Jasmine en Stijn, hebben die nou wel of niet iets? Er wordt in de film mee gespeeld, maar een bevredigend antwoord blijft uit. Iets minder zingen, en iets meer oog voor drama, had het zomerse verhaal nóg sterker kunnen maken.

Sing Song • Officiële Trailer

Sing Song draait vanaf 20 juli in de bioscoop.

Vond je dit interessant? Lees dan ook eens 7 series met een politiek tintje of 7 gevangenisfilms en -series.