Sander Dekker staatssecretaris Onderwijs motivatie
Schoolnieuws

Dekkers reactie op scholierenvoorstellen

DEEL DIT ARTIKEL Facebook
Kim
Einder

Hoe kan het onderwijs volgens jou beter? Dat vroegen we begin dit jaar aan Nederlandse jongeren. De twintig beste ideeën gaven we vorige week aan staatssecretaris Sander Dekker (Onderwijs). Dit zijn zijn reacties op een aantal voorstellen: 

Sophia (15): ‘Laat ons niet verplicht literatuur lezen maar alle soorten boeken, zodat we plezier in lezen houden.’
Dekker: 'Bij Nederlands moet je echt de waarde van literatuur leren kennen, maar ik snap dat je niet altijd zin hebt in iets zwaars. Er is toch wel een middenweg te verzinnen tussen de oude klassiekers en lichtvoetige romannetjes? Joe Speedboot bijvoorbeeld. En ik denk dat het goed is als in de klas gediscussieerd wordt over wat nou eigenlijk literatuur is.’

Coen (17): ‘Schrap voor bètaleerlingen de verplichte tweede vreemde taal op het vwo. Of verzin een lightversie van de taalvakken, zoals wiskunde C voor mensen zonder wiskundeknobbel.’
‘De commissie Schnabel, die nadenkt over het onderwijs van 2032, zegt hierover: je moet een taal niet half leren. Een beetje Frans is leuk, maar als het na je examen wegzakt heb je daar nooit meer iets aan. Dus leer het goed, of leer het helemaal niet. Misschien moeten we daar inderdaad scherpere keuzes in maken.’

Brecht (17): ‘Verspreid de eindexamens over meerdere jaren.’
'Ik ben de afgelopen jaren veel bezig geweest met maatwerk. Je kunt straks een vak op een hoger niveau afsluiten, maar ook in het voorlaatste jaar al examen doen. Het aantal leerlingen dat hier al mee is begonnen, is heel erg klein. Daarom zou ik scholen willen oproepen: maak hier meer werk van.’

Oscar (19): ‘Laat ons bij de taalvakken geen saaie nepbrieven meer schrijven, maar echt corresponderen met misdadigers in de gevangenis.’
Dit is misschien een beetje een bizar idee, maar wel een voorstel dat triggert. Ik was laatst op een school in Arnhem waar leerlingen zich voor geschiedenis, Engels en aardrijkskunde verdiepten in de Slag bij Arnhem en brieven schreven naar Britse oud-soldaten. Dat was geweldig voorbeeld van hoe leren moet gaan: op een manier waarop leerlingen er haast geen genoeg van krijgen.’

Rick en Susanna (beiden 16): ‘Laat school een jaar langer duren om meer tijd te hebben voor je studiekeuze en burnouts bij scholieren te voorkomen.’
‘Als je op de middelbare school al bijna een burn-out krijgt, krijg je het nog zwaar in de rest van je leven. Misschien moeten scholen hun leerlingen beter leren omgaan met druk.

Lars (17): ‘Doe nietjes in de eindexamens, het is veel te rommelig zo.’
'Kijk, ik vind het heel goed dat er een overheid is voor de echt belangrijke dingen. Maar tegelijkertijd moet er vooral heel veel ruimte zijn voor Nederlanders, jong en oud, om dingen zelf goed te regelen, zonder bemoeienis van de overheid. Ik heb begrepen dat je ook zelf een nietmachine mag meenemen naar je examen om er een nietje doorheen te slaan.’

Het viel Dekker op dat veel schoolplannen over saaie lessen en een motivatiegebrek gaan. 'Een gebrek aan motivatie ligt niet alleen aan jou: het is uiteindelijk een samenspel tussen leerling en leraar', liet hij weten. Het hele interview lees je hier. Alle complete schoolplannen kun je hier terugvinden.

Foto: Scholieren.com/Renske Derkx

Altijd op de hoogte blijven van nieuws waar jij als jongere iets aan hebt? Meld je aan voor onze gratis WhatsApp-dienst, download onze gratis app of neem een proefabonnement op de krant!

DEEL DIT ARTIKEL Facebook

Reageren

Gerelateerde Berichten