bèta wiskunde verplicht Frans of Duits
Schoolplan

Bevrijd ons van de Fransen en de Duitsers

DEEL DIT ARTIKEL Facebook

'Bestuurders en deskundigen praten honderduit over hoe ze scholen kunnen verbeteren. Maar jij, als scholier, weet toch veel beter hoe het onderwijs beter kan?'  Die vraag stelden we eind vorig jaar aan onze lezers. We publiceren alle school-verbeter-plannen van jongeren op Sevendays.nl en Scholieren.com bieden deze in het voorjaar aan Sander Dekker, de staatssecretaris van Onderwijs aan. Hoort-ie eens vanuit de schoolbanken hoe hij zijn werk moet doen. Hieronder het schoolplan van Coen (17).

'Ik ben een grote bèta op het vwo, met onder andere wiskunde D in mijn pakket. Helaas ben ik enorm slecht in talen. Tot mijn verbazing ben je op het vwo nog steeds verplicht om een tweede vreemde taal te kiezen (tenzij je dyslexie hebt). Hierdoor is een aantal mensen uit mijn klas vorig jaar blijven zitten. En hoewel ze zo hun best doen, halen ze nog steeds onvoldoendes voor Frans of Duits.

Wiskunde voor groep acht
Om dit te stoppen, is er voor hen maar één optie: voor alle vakken een acht gemiddeld komen te staan zodat er misschien gebruik kan worden gemaakt van de optie om Frans te laten vallen. Dit moet toch anders kunnen?

Ik bedoel dat wanneer je slecht bent in de bèta-vakken, je die gewoon allemaal kunt laten vallen en een pretpakket kunt kiezen met drie talen, cultuur en wiskunde C. Of, zoals mijn wiskundedocent het noemt: 'wiskunde voor groep acht'.

Waarom is er geen versimpelde tweede moderne vreemde taal mogelijk voor bèta-leerlingen?

Geen dyslexie, geen technische studie
Of nog beter: waarom kunnen we niet helemaal stoppen met die tweede taal? Ook al weet ik dat zodra ik het kan laten vallen, ik waarschijnlijk mijn eindexamen al gedaan heb (met een onvoldoende voor Frans). Bovendien is het is toch zonde dat er veel bètatalenten zijn die niet naar een technische universiteit kunnen omdat ze geen dyslexie hebben?

Zo zit er bij wiskunde D iemand bij mij in de klas die gewoon meedoet op ons niveau. Hij doet alleen havo omdat hij die tweede vreemde taal niet aankan. Vervolgens vindt de overheid het ook nog raar dat er in verhouding weinig jongeren een technische universitaire studie doen. Ik kan wel raden waarom dat zo is.

Eindig op havo-niveau
De oplossing is dus mijns inziens heel simpel: óf er komt een Frans/Duits A die het niveau van 3-vwo aanhoudt tot en met het eindexamen met misschien wat extra grammatica zodat je eindigt op havo-eindexamenniveau (waar nu al vanuit wordt gegaan dat je dat in 4-vwo beheerst). Of je hoeft als je wiskunde D kiest geen moderne vreemde taal meer te leren.

Want als we nu eerlijk zijn: hoeveel Frans of Duits heb je nodig op een Engelstalige studie die je vervolgens naar een Engelstalige branche brengt waarbij al het werk in het Engels gaat? Volgens mij niet heel vaak.

Dus, haal de bètawereld uit het slop, en hang Frans aan de strop!'

Heb je zelf ook een idee over hoe het Nederlandse onderwijs beter kan? Schrijf je eigen schoolplan voor de minister! Alle serieuze plannen verschijnen op Sevendays.nl en de bedenker mag dat uitgebreid promoten in de papieren 7Days en op Scholieren.com. Doe mee! En klik hier om alle eerdere plannen te lezen.

DEEL DIT ARTIKEL Facebook

Reageren

Gerelateerde Berichten