examencursus verbetering onderwijs
Schoolnieuws

Coen (17) wint schoolplannenwedstrijd

DEEL DIT ARTIKEL Facebook

Samen met onze collega's van jongerenkrant Scholieren.com organiseerden we dit jaar de schoolplannenwedstrijd. De opdracht: bedenk een plan om het middelbaar onderwijs te verbeteren. Uit alle inzendingen kozen we deze week een winnaar, de zeventienjarige Coen Jegers. Hij wil Frans en/of Duits niet meer verplichten voor vwo-leerlingen met een bètapakket. - Door Scholieren.com/Merel van 't Hooft

Coen Jegers
Coen pleitte er in zijn plan voor om de tweede moderne taal (naast Engels dus) af te schaffen voor leerlingen met een N&G- of N&T-profiel op het vwo. Of op z'n minst een makkelijkere versie aan te bieden, net zoals wiskunde C voor alfa-leerlingen. 'Waarom is er geen versimpelde tweede moderne vreemde taal mogelijk voor bèta-leerlingen?', schreef hij.

4,7 gemiddeld
Zelf is Coen niet al te goed in Frans. 'Ik sta een 4.7 gemiddeld', vertelt hij. 'Het is mijn enige onvoldoende: ik ben een echte bètaleerling, met onder andere wiskunde D in mijn pakket, en voor die vakken sta ik allemaal ruime voldoendes. Maar talen liggen me echt niet.'

Volgens Coen blijven door de verplichte tweede moderne taal zelfs mensen zitten. 'Ik ga met mijn 4.7 nog wel over, maar ik ken ook genoeg mensen die vandaag weer bij de decaan stonden. En dat terwijl ik Frans echt nooit meer nodig ga hebben. Ja, misschien een keer op vakantie in Frankrijk, maar dan houdt het ook wel op.'

Sander Dekker
Tijdens de eindexamens boden we staatssecretaris Sander Dekker (Onderwijs) de 20 beste schoolplannen uit onze wedstrijd aan. Over het plan van Coen zei hij: 'De commissie Schnabel, die nadenkt over het onderwijs van 2032, zegt hierover: "Je moet een taal niet half leren. Een beetje Frans is leuk, daar haal je je examen misschien mee, maar als het eenmaal is weggezakt heb je daar nooit meer iets aan. Dus leer het goed, of leer het helemaal niet." Misschien moeten we daar inderdaad scherpere keuzes in maken.'

Zelf is Coen vrij verbaasd dat hij de wedstrijd gewonnen heeft. 'Wat leuk!', zegt hij. "Ik had dit niet verwacht. Ik was gewoon op een avond weer eens een rits Franse woordjes aan het leren, toen ik als een vorm van studie-ontwijkend gedrag dit plan ging uittikken.' Het plan zat al langer in zijn hoofd, vertelt Coen. 'Ik loop al heel lang met dit idee rond, maar op dat moment heb ik het gewoon uitgewerkt en opgestuurd. Ik had zoiets van "we zien wel".'

Light-variant
Volgens Coen komt het onderwerp vaak ter sprake bij zijn medeleerlingen. 'Alfa-leerlingen kunnen wiskunde C kiezen en dat is eigenlijk gewoon een soort vierdejaars-wiskunde. Bij het vak wiskunde zijn er dus allerlei niveaus, maar voor de talen bestaat dat niet. Er zou dus ook een soort light-variant van Frans en Duits moeten zijn. Hoewel ik Frans het liefst helemaal niet meer zou volgen.'

Ambitieuze plannen om zijn idee werkelijkheid te laten worden heeft Coen niet. 'Dat is me te veel werk. Zoiets is niet in drie maanden geregeld. En voor mezelf is het sowieso al te laat: gisteren was de deadline voor het wijzigen van vakkenpakketten op mijn school. Maar ik heb wel een opzetje gemaakt. Anderen mogen ermee doen wat ze willen om het verder uit te bouwen.'

Alle ingestuurde school-verbeterplannen van jongeren vind je hier. Hoe Dekker erop reageerde, staat hier.

DEEL DIT ARTIKEL Facebook

Reageren

Gerelateerde Berichten