Schoolnieuws

Leraren zien onderwijsplan (nog) niet zitten

DEEL DIT ARTIKEL Facebook
Gitte Hessels
Gitte
Hessels

Opnieuw gedoe over Onderwijs2032, het verbeterplan van onderwijsexperts en staatssecretaris Sander Dekker. Lerarenorganisaties zien het niet zitten en trokken woensdag massaal hun steun in. Ze willen eerst zeker weten dat er genoeg docenten zijn die de plannen waarmee het onderwijs straks in een nieuw jasje moet worden gestoken, steunen. Vier vragen en antwoorden.

1. Wanneer kwam onderwijsstaatssecretaris Dekker met deze plannen?
Al in 2014 zocht Dekker samen met leraren, wetenschappers en ondernemers naar antwoorden op de vraag: ‘Wat – maar ook hoé – moeten kinderen in een wereld vol computers en internet eigenlijk leren op school?’. Dekker besloot dat de beste ideeën samengevat moesten worden in een rapport. Daarvoor stelde hij een groepje experts samen: het Platform Onderwijs2032.

Twee maanden geleden brachten die experts het rapport uit en gaven ze een uitgebreid advies aan het kabinet. De belangrijkste boodschap: scholieren die in 2032 eindexamen doen, moeten flink andere lessen hebben gehad dan eindexamenkandidaten van nu. Waarom? Simpel: alles om ons heen verandert, dus ook school moet met de tijd meegaan.

2. Wat stelt Dekker zich daar precies bij voor?
Het was fijn geweest als de schrijvers dat in hun vijfenzestig bladzijden tellende rapport ook een beetje modern hadden uitgelegd. Helaas: het bestaat uit tekst – veel tekst – met ingewikkelde begrippen en saaie veronderstellingen. Maar wie toch doorbijt, zal ontdekken dat er dingen in het rapport genoemd worden die jij misschien zelf ook best wel zou willen op school. Want de echte vakken van nu? Die bestaan straks misschien niet meer! Ook kun je veel meer dingen gewoon met je handen doen, in plaats van ze uit een boek te leren. En je krijgt les over politiek, recht en internet.

3. Worden die plannen straks écht werkelijkheid?
Hoewel het plan nog lang niet klaar hoeft te zijn, werd er vorige week al over gedebatteerd in de Tweede Kamer. Veel politici zien er wel heil in, maar sommige partijen hebben nog kritiek en willen er eerst nog verder over praten. Zeker nu ook docenten hun twijfels hebben. En misschien moet Dekker ook gewoon maar weer eens gaan praten met de leraren zelf, vinden ze. 

4. Waarom komen docenten niet gewoon zelf met een nieuw plan? 
Veel leraren vinden dat het onderwijs wel goed is zo. Een groepje geschiedenisdocenten stuurde vorige week een boze brief naar Dekker. Ze vinden dat hun vak al gewoon bij te tijd is en dat er eigenlijk niets aan hoeft te veranderen. Bovendien zijn ze teleurgesteld dat de experts die het rapport opstelden, eigenlijk bijna geen lessen in de praktijk hebben meegemaakt. Dus hoe kunnen zij dan een goed toekomstplan maken? Kortom: het laatste woord is hier nog niet over gezegd...

Altijd op de hoogte blijven van nieuws en tips waar je als jongere iets mee kunt? Meld je aan voor onze gratis WhatsApp-dienst, download onze gratis nieuwsapp of neem een proefabonnement op de papieren 7Days!

DEEL DIT ARTIKEL Facebook

Reageren

Gerelateerde Berichten