vol overvol klaslokaal lokaal
Schoolplan

'Maak die klassen eens kleiner'

DEEL DIT ARTIKEL Facebook

'Bestuurders en deskundigen praten honderduit over hoe ze scholen kunnen verbeteren. Maar jij, als scholier, weet toch veel beter hoe het onderwijs beter kan?'  Die vraag stelden we eind vorig jaar aan onze lezers. We publiceren alle school-verbeter-plannen van jongeren op Sevendays.nl en Scholieren.com bieden deze in het voorjaar aan Sander Dekker, de staatssecretaris van Onderwijs aan. Hoort-ie eens vanuit de schoolbanken hoe hij zijn werk moet doen. Hieronder het schoolplan van Brecht (17).

'De stagiaire van geschiedenis kan niet uitleggen en tijdens Engels verveel ik me te pletter omdat ik al weet wat er verteld wordt. Mijn Duitse lerares zit voor in de klas en dreunt de antwoorden op uit het antwoordenboekje van het huiswerk dat niemand gemaakt heeft. Het onderwijs moet veranderen. 

Kleinere klassen
De klassen moeten kleiner. Dit is naar mijn mening verreweg het belangrijkste punt, omdat het zoveel nadelen weghaalt en zoveel voordelen toevoegt. De leraar kan dan meer persoonlijke aandacht geven en beter de aandacht van zijn leerlingen erbij houden. Ook heeft hij veel eerder door of een leerling iets echt begrijpt.

Het leren gaat zo veel sneller en de les wordt interactiever. Omdat bij persoonlijke aandacht leerlingen sneller iets onder de knie krijgen, is er ook meer ruimte om de lessen niet uitsluitend klassikaal te doen, maar ook buiten het klaslokaal en in de praktijk. 

Meer persoonlijke aandacht
Daarnaast zouden leerlingen om de drie weken met een persoonlijke begeleider hun eigen rooster moeten indelen. Die persoonlijke begeleider heeft contact met de leraren en is zo goed op de hoogte.

Samen kan bepaald worden wat het beste is voor de leerling. Want sommige van mijn uren Engels zouden beter aan wiskunde besteed kunnen worden. 

Langere lessen
De lessen moeten langer worden, maar wel minder, en de dagen moeten korter. Geen zes verschillende vakken op één dag waar je je aandacht over moet verdelen, maar drie, waar je dan vervolgens ook meteen je huiswerk bij kunt maken zodat dat thuis niet meer hoeft.

Vragen kunnen meteen gesteld worden en de leraar helpt je meteen, of er kan met de klas over gediscussieerd worden. Als je klaar bent, ga je gewoon in één van de studieruimtes of computerlokalen zitten om aan een project verder te werken of te leren voor een proefwerk.

Maak eindexamens flexibeler
Naast flexibiliteit in het indelen van de lesuren, moet er ook flexibiliteit komen in het doen van examens. Sommige mensen hebben namelijk echt geen zes jaar nodig om een 8 voor wiskunde of een 9 voor Engels te halen. Zo kun je samen met je begeleider besluiten om in je vijfde jaar bijvoorbeeld alvast drie vakken af te sluiten.

Dit zorgt voor minder stress in het zesde jaar, omdat je minder examens tegelijk hebt. Ook heb je dan in dat jaar meer tijd om je op je andere vakken te richten want daar heb je misschien meer moeite mee.

NIet iedereen hetzelfde
Dus kleinere klassen, meer persoonlijke aandacht, kortere lesdagen met langere lesuren en meer flexibiliteit. Niet iedereen is hetzelfde, dus waarom zitten we dan wel allemaal bij dezelfde lessen en hebben we hetzelfde aantal uren?'

Heb je zelf ook een idee over hoe het Nederlandse onderwijs beter kan? Schrijf je eigen schoolplan voor de minister! Alle serieuze plannen verschijnen op deze website en de bedenker mag dat uitgebreid promoten in de papieren 7Days en op Scholieren.com. Doe mee! En klik hier om alle eerdere plannen te lezen.

Foto: Flickr/Ryan Raffa

DEEL DIT ARTIKEL Facebook

Reageren

Gerelateerde Berichten