Schoolplan

'Schaf de cijfers op school af'

DEEL DIT ARTIKEL Facebook

'Bestuurders en deskundigen praten honderduit over hoe ze scholen kunnen verbeteren. Maar jij, als scholier, weet toch veel beter hoe het onderwijs beter kan?'  Die vraag stelden we eind vorig jaar aan onze lezers. We publiceren alle school-verbeter-plannen van jongeren op Sevendays.nl en Scholieren.com bieden deze in het voorjaar aan Sander Dekker, de staatssecretaris van Onderwijs aan. Hoort-ie eens vanuit de schoolbanken hoe hij zijn werk moet doen. Hieronder het schoolplan van Kiek (16).

'De huidige lesmethode is verouderd. Elke dag worden er nieuwe ontdekkingen gedaan en langzaam ontwikkelt zich er een nieuwe manier van leven. Deze ontwikkeling zal ook altijd doorgaan. We moeten het onderwijs hierop aanpassen en niet meer doorsukkelen met een systeem dat niet meer van toepassing is.

Cijfersysteem schrappen
Het lijkt mij bijvoorbeeld goed als we het cijfersysteem schrappen. Leerlingen worden momenteel gepusht om een voldoende te halen in plaats van te werken aan wat echt telt: hun persoonlijke ontwikkeling. Je moet juist iets leren omdat je dat wilt, niet omdat iemand anders dat van je verwacht. School moet gaan over je persoonlijke reis, de ontdekking naar wie je nou echt bent.

Met het huidige cijfersysteem stimuleer je de leerlingen niet en ontstaan er races tussen vrienden om het hoogste cijfer. Het gaat niet meer om het doel van de kennis die je je eigen moet maken, maar om een momentopname waar alles vanaf hangt. Tentamens en examens veroorzaken grote stress bij veel leerlingen, waardoor ze juist slechtere resultaten behalen.  Bovendien zijn ze de geleerde stof al in korte tijd weer vergeten.

Betere band met leraren
Ik denk dat het belangrijk is dat leraren een betere band met hun leerlingen krijgen en uiteindelijk zelf kunnen bepalen of de scholieren wel genoeg kennis en motivatie bezitten om over te kunnen gaan naar het volgende niveau. Dat kunnen ze doen op basis van hun waarnemingen. En natuurlijk is daar hier en daar een testje voor nodig. Maar dan komt in ieder geval de druk van die momentopnames af en ontstaat er plaats voor wat de leerling zelf echt interessant vindt.

Daarnaast zouden we jongeren zelf moeten kunnen kiezen hoeveel uur les ze van een bepaald vak willen volgen, zodat ze meer lesuren kunnen besteden aan het vak dat ze moeilijk vinden en minder lesuren aan het vak dat ze al onder de knie hebben.

Ga dingen dóen
Als laatste wil ik graag meegeven dat leraren meer aandacht zouden moeten besteden aan het lesgeven via activiteiten in plaats vanuit een boek. Het is bewezen dat je hersenen actiever zijn tijdens beweging, waardoor ze dingen in de omgeving beter opnemen, bijvoorbeeld de lesstof. Voor de leraren: ga naar buiten met de leerlingen, laat ze elkaar dingen uitleggen, praat in de aan te leren taal, laat ze filmpjes zien en test daarna de kennis die ze hebben opgedaan met bijvoorbeeld. een quiz. Laat de leerlingen actief zijn!

Heb je zelf ook een idee over hoe het Nederlandse onderwijs beter kan? Schrijf je eigen schoolplan voor de minister! Alle serieuze plannen verschijnen op deze website en de bedenker mag dat uitgebreid promoten in de papieren 7Days en op Scholieren.com. Doe mee! En klik hier om alle eerdere plannen te lezen.

DEEL DIT ARTIKEL Facebook

Reageren

Gerelateerde Berichten