Zomerscholen onder de loep

DEEL DIT ARTIKEL Facebook
Cora
van der Weij

Hoe kunnen we voor minder zittenblijvers zorgen? Misschien door scholieren die net op ’t randje blijven hangen in de zomervakantie bij te spijkeren. Onderwijsinstanties bedachten dit zomerschoolplan twee jaar geleden. En? Werkt het? Rijksuniversiteit Groningen onderzocht het. Zomerscholen in vijf feiten.

Waarom?
Omdat het aantal zittenblijvers omlaag moet. Dat besloten de VO-Raad en CNV Onderwijs twee jaar geleden. Deze organisaties zetten zich in voor beter onderwijs. Uit cijfers bleek namelijk dat ieder jaar 5% van de leerlingen bleef zitten. Te veel, vonden de organisaties. En ze bedachten een twee weken durende bijspijkercursus voor scholieren tijdens de zomervakantie. In 2013 startte een experiment van twee jaar met zomerscholen.


Voor wie?
Leerlingen van de basisschool of het voortgezet onderwijs die anders zouden blijven zitten. Voor leerlingen uit het voortgezet onderwijs geldt dat zij niet het advies moeten hebben gekregen om naar een lager schoolniveau te gaan. En dat zij maar twee vakken hoeven op te krikken. Vaak gaat het om leerlingen die moeite hebben met plannen en/of zich concentreren. Zij maken veel kans om het met wat extra tijd en uitleg de leerstof alsnog aan te kunnen. Aan het eind van de zomerschool krijg je een toets. Haal je die, dan ga je alsnog over.

Werkt het?
Ja, zeggen onderzoekers van Rijksuniversiteit Groningen. Zij namen de in totaal 121 zomerscholen onder de loep. Van de 6588 leerlingen die er les kregen, ging 83% alsnog over. En het is vooral een succes omdat 68% van die leerlingen ook hun volgende schooljaar met een goed rapport wisten af te sluiten. Daaruit blijkt volgens de onderzoekers dat het extra duwtje in de rug ook op de lange termijn een positief effect heeft. Een belangrijke succesfactor is volgens de onderzoekers de sfeer op de zomerscholen. Die is volgens 9 op de 10 leerlingen goed. Dat de leerlingen zelf heel gemotiveerd zijn om hun best te doen, helpt ook.

Kritiek?
Die is er ook. Zowel coördinatoren als leerlingen beoordelen de meeste zomerschoolleraren als goede docenten. Maar er zijn ook een paar leerlingen die kritiek hebben en vinden dat hun docent te weinig van het vak wist en het niet goed kon uitleggen. En 4 van de 10 leerlingen vinden dat ze te veel stof moesten doornemen. Een kwart van de docenten is het met hen eens.

Eigen ervaringen?
In 2013 ging 7Days langs bij een zomerschool in Veghel. Op het Zwijsen College zaten toen 24 scholieren in kleine groepjes te leren. Voor vragen konden ze terecht bij een begeleider. ‘Ik ben Duitse woordjes aan het leren’, vertelde Chiel (17) uit 4vwo die voor dat vak een vijf stond. Ook wiskunde hoopte hij te verbeteren. Gody (16) moest zijn geschiedenis ophalen. ‘Ik deed in de les gewoon niet zoveel’, biechtte hij op. Ook Fleur (17) was blij met de tweede kans. Zij was het jaar daarvoor al een keer blijven zitten. Leren terwijl de rest vakantie heeft is natuurlijk niet leuk maar, aldus Fleur. ‘Maar anders moest ik van school af.’ Dan maar liever twee weken blokken.

DEEL DIT ARTIKEL Facebook

Reageren

Gerelateerde Berichten

Geen inhoud gevonden