Filmrecensie: How To Train Your Dragon 2

Het vervolg van een erg geslaagde film is niet zelden een slap aftreksel van het origineel. Gelukkig pakt het soms ook goed uit. Het prachtig geanimeerde How To Train Your Dragon 2 bouwt nog spannender en spectaculairder voort op het succes van zijn voorganger.

In de Disney-klassieker Bambi zit een beroemde scène waarbij bijna niemand het droog houdt. Bambi’s moeder gaat dood en het hertje blijft eenzaam achter. In How To Train Your Dragon 2 zit een stukje dat daar erg aan doet denken qua hart verscheurende verdrietigheid. Ook hier gaat iemand dood. En dat is ook nog eens de schuld van iemand die eigenlijk heel schattig en lief is. Deze mooie, emotionele scène is meteen ook zo’n beetje het enige rustmoment in de film die vooral bomvol actie en spectaculaire 3D-effecten zit.

Draakje Toothless
Het is vijf jaar na de eerste film en Vikingzoon Hiccup woont nog steeds op het eiland Berk. Hij is nu niet meer het sulletje, maar heeft een vriendin en een beetje de baard in de keel. Als zijn stoere vader hem als zijn opvolger aanwijst, komt hij in verzet. Liever gaat hij met zijn draakje Toothless uit vliegen, op zoek naar gebieden die nog niet op de landkaart staan. Tijdens één van die tochten ontdekken ze een geheimzinnige ijsgrot waarin honderden felgekleurde wilde draken leven. Ze worden getemd door een mysterieuze gemaskerde drakenrijder. Hiccup is totaal van slag als hij ontdekt wie dat in werkelijkheid is. Maar tijd om er lang over na te denken heeft hij niet, want hij moet ook nog slechterik Drago Bludvist verslaan die alle draken wil onderwerpen aan zijn wil. Geen heel verrassend verhaal en hoe het afloopt kun je vooraf wel raden. Maar dat wordt helemaal goedgemaakt door de manier waarop de film gemaakt is.

Misselijkmakende effecten
How To Train Your Dragon 2 is opnieuw het bewijs dat dankzij de computer bijna alles mogelijk is. Haarscherpe landschappen die zó levensecht zijn dat ze nauwelijks meer getekend lijken? Zit erin. Gekleurde draken die over je heen scheren? Present. 3D-effecten waarbij je bijna misselijk makend voorbij diepe kliffen koprolt? Check! Al die effecten maken van deze film een echt spektakelstuk. Het ene actiemoment volgt de andere special effect-scène snel op. Tijd om even bij te komen is er eigenlijk niet. Na anderhalf uur kom je stuiterend debioscoop uit. Dromend van je eigen draak en vliegles. Goed nieuws voor wie na afloop nog meer Hiccup, Toothless en andere woeste draken wil: aan een derde deel wordt gewerkt! Nog even geduld, wanthet duurt nog twee jaar voor die in debioscoop komt.

Cijfer: 8
Plus: Perfecte animaties, spectaculaire effecten
Min: Voorspelbaar verhaal