Muziekinterview: Thomas Berge

DEEL DIT ARTIKEL Facebook
Malou
van Zwieten

Thomas Berge is terug. Weg met zijn volkszangerimago: zijn nieuwe plaat is anders. Geen feestmuziek meer, geen platte clips. En de blote billen in zijn laatste clip dan? ‘Dat is niet plat, daar is over nagedacht.’

Het lijkt wel een bruine kroeg, de studio waar Thomas Berge zijn nieuwe plaat opneemt. Pooltafel in het midden, donker houten bar, gelach, het gerinkel van glazen... en dat midden in de stilte van het Overijsselse platteland. ‘Ik breng hier rustig negentig uur per week door met schrijven, opnemen, muziek maken. Soms zitten we hier om half vier ’s nachts nog.’ Enthousiast laat hij de studio zien. ‘Heerlijk om weer bezig te zijn na een writersblock van twee jaar. Ik heb heel erg vastgezeten. Maar toen ik van management wisselde kreeg ik alle vrijheid om te maken wat ik zelf mooi vond. Dat hielp.’

Verwende puber
De single Alleen omhoog is een autobiografisch nummer over de afgelopen jaren, waarin Berge niet zo lekker in zijn vel zat. ‘Problemen? Ik noem het liever lessen. Ik was als puber een leuke knul, maar doordat ik al jong succes had was ik ook verwend. Zat ik op mijn achttiende al in een appartement met twee schoonmaaksters: een kind in een grotemensenwereld. Ik wist niet hoe ik me moest gedragen, dus sloeg ik door. Ging slechte dingen doen. Nu ben ik ouder en wijzer, maar nog steeds erg verslavingsgevoelig.’ Een grijns. ‘Zelfs sporten doe ik overdreven. Ik moet er meteen uitzien als een bodybuilder. En als ik stop lig ik juist de hele dag op de bank Marsen en Chinees te eten. Altijd dat extreme.’ Maar Thomas wil verantwoordelijkheid nemen nu hij thuis zijn vriendin Myrthe en zoontje Jack heeft. ‘Ik probeer mezelf nog elke dag te verbeteren. Geen schoonmaakster meer, maar zelf aan de bak. Moet ik wel leren, hoor. Dan vraagt Myrthe me om het vuilnis buiten te zetten, staat die zak er twee dagen later nog. “Je hebt de spanningsboog van een goudvis,” zegt ze dan.’

Thomas of Chiel
Bij z’n nieuwe single hoorde ook een heftige clip, waarin Thomas zichzelf letterlijk blootgeeft. Was Myrthe niet jaloers dat heel Nederland nu kan genieten van Berge’s kadetten? ‘Nee, ze vindt het cool. Het past ook bij het nummer: het gaat over een confrontatie met mezelf. Je ziet me vechten tot ik bont en blauw ben, maar aan het einde spoel ik alles van me af. Het gaat om de diepere betekenis, niet om het Miley Cyrus-effect. Hier ben ik, ik begin opnieuw.’ De nieuwe sound gaat meer richting pop. Thomas Berge heeft nog overwogen om door te gaan onder zijn eigen naam: Chiel Ottink. ‘Maar ik heb tien jaar gewerkt aan het label Thomas Berge. Aan Chiel zouden mensen weer helemaal moeten wennen. Dus ik heb het zo gelaten.’ Welke kant zijn muziek op gaat, wil Berge nog niet zeggen. Hij experimenteert liever dan dat hij zich weer vastlegt op één muziekstijl. Maar dat hij hard heeft gewerkt en superenthousiast is over z’n nieuwe plaat is wel duidelijk. 

DEEL DIT ARTIKEL Facebook

Reageren