Recensie: Despicable Me 2

Despicable Me - Als van een erg leuke film een tweede deel gemaakt wordt, is dat vervolg bijna altijd minder dan het origineel. Niet bij Despicable Me 2. Die is net zo grappig, energiek en origineel als zijn voorganger.

Cijfer: 9
Plus: energiek, leuke grappen
Min: grappen van de Minions zijn soms wel erg flauw

In de eerste film veranderde de topzware, gebochelde schurk Gru van een gemene slechterik in een lieve adoptievader voor de weesmeisjes Margo, Edith en Agnes. In dit deel is hij helemaal een goedzak geworden. Hij verdient zijn geld met het maken van jam en heeft het prima naar zijn zin in zijn vaderrol. Hij mist alleen nog één ding in zijn nieuwe brave leven: een grote liefde. Maar dan wordt hij door geheim agent Lucy benaderd voor een mysterieuze missie. Hij moeten helpen om een megaschurk te ontmaskeren die het geheimzinnige goedje PX41 in zijn bezit heeft. Daarmee kan hij elk levend wezen veranderen in een emotieloos monster. Gru die in zijn verre schurkenverleden kon putten uit een hoeveelheid technische snufjes waar James Bond zijn lippen bij af zou likken, is bij uitstek geschikt om zich in het brein van de onbekende schurk te verplaatsen.

Gladde Mexicaan
Het is een wijs besluit geweest van regisseurs Pierre Coffin en Chris Renaud om van deze film een tweede deel te maken. Ze hadden duidelijk nog genoeg grappen en leuke vondsten over om ook dit deel tot een potentieel kassucces te maken. Despicable Me 2 is één vrolijke mix van humor, kleuren en actie. De scènes waarin hij Gru moet toezien hoe zijn puberdochter valt voor de charmes van een gladde Mexicaan zijn hilarisch.

Scheetgeweren
In dit tweede deel is een nog grotere rol weggelegd voor de knalgele Minions. Grappige, stoute, wezentjes die Gru helpen met oppassen, jam maken en zijn strijd tegen de slechterik. Ze spreken hun eigen komische taaltje en halen voortdurend de flauwe, platte grappen uit. Schieten met scheetgeweren bijvoorbeeld. De Minions zijn zo populair dat er inmiddels hard gewerkt wordt aan hun eigen speelfilm. Als alles volgens plan verloopt, komt die in 2014 in de bioscoop. De verwachtingen voor die film zijn alvast hooggespannen