Recensie: Kom niet dichterbij

In Kom niet dichterbij van Erna Sassen zijn twee zussen aan het woord. Reva (haar zus
noemt haar ‘Reef’) belt Marjolijn vaak middenin de nacht uit bed, in paniek, met gepieker of ‘gewoon'omdat ze haar hoofd moet leegmaken.

Cijfer: 8,5
Plus: Aangrijpend en scherp verhaal met veel ironie
Min: Behoorlijk volwassen problematiek

Reef zit op de theaterschool in Amsterdam en zorgt slecht voor zichzelf. Ze heeft ‘iets geks’ met eten en met seks, vindt Marjolijn. Reva leeft meer ’s nachts dan overdag, heeft al jarenlang vreetbuien waarna ze alles weer uitkotst. Ze valt op verkeerde mannen die haar gebruiken. En ze is op zoek naar een vader guur. Zo valt ze ten prooi aan ‘DJ’, op het oog een geslaagde docent die alles voor elkaar heeft. Mooie vrouw, mooie carrière. In werkelijkheid is hij behoorlijk gek en misbruikt hij kwetsbare meisjes. Reef lijdt eronder en begint zo te ontsporen dat ze op een dag met gierende ambulance wordt afgevoerd en wordt opgenomen in Vogelenzang, een psychiatrische inrichting.

Het is een heftig verhaal dat Erna Sassen je voorschotelt. Net als in Dit is geen  dagboek, haar succesvolle puberdagboek, doet ze dat met humor en vaart. Toch beklemt dit boek meer en de problemen zijn veel volwassener. Reva is behoorlijk de weg kwijt en haar drang tot zelfvernietiging is groot. De vorm van het verhaal is opvallend. Waarom zijn er twee zussen nodig om dit verhaal te vertellen? In het begin is Marjolijn vooral een klankbord. Ze helpt, praat moed in of ergert zich aan Reva en hangt op: ze laat weinig van zichzelf zien. Pas naar het einde van het boek toe kruipt Marjolijn even uit de schaduw, vertelt ze iets over haar eigen leven. Dan laat ze je ook een persoonlijk gedicht lezen over haar probleemzus.

Autobiografisch?

De uitgever prijst Kom niet dichterbij aan als autobiogra sche young adult roman, en je vraagt je af: hoe zit dat? Is Erna Sassen Reva? Is ze Marjolijn, of allebei? De vertelvorm met twee zussen lijkt een constructie om jou als lezer op afstand te houden. Als Marjolijn de kwetsbaarheid en domme capriolen van haar zus van commentaar voorziet, dan hoef jij dat niet meer te doen. Je mag even een kijkje nemen in Reva’s leven, maar kom vooral niet dichterbij.