Recensie: Oz: The Great and Powerful

De filmmakers bij Disney zijn zó zeker van het succes van Oz: the Great and Powerful dat ze nog vóór de film draait, al hebben aangekondigd met een vervolg te komen. Dat vertrouwen is helemaal terecht want Oz heeft alles in zich om een enorme filmhit te worden.

Cijfer: 8
Plus: 3D-effecten
Plus: heel veel kleuren
Min: slap verhaal

Het originele verhaal van de tovenaar van Oz stamt al uit 1900. Het begon als een boek maar inmiddels zijn er ontelbaar veel films, musicals en tv-series van gemaakt. De eerste film uit 1939, met Judy Garland in de hoofdrol, is uitgegroeid tot een klassieker. Daarin raakt Dorothy verzeild in het magische Oz, maar ze wil zo snel mogelijk terug naar haar geliefde Kansas. Dit kan alleen met hulp van de tovenaar Oz. Een man die later als bedrieger wordt ontmaskerd.

Bedrieger
Oz: the Great and Powerful is eigenlijk het verhaal dat vooraf gaat aan die filmklassieker. In Oz the Great and Powerful draait alles om goochelaar Oscar (James Franco). Hij verdient zijn geld met optredens op kermissen. Erg rijk wordt hij daar niet van. Hij heeft niet eens genoeg geld voor een nieuw pak. Bovendien bedriegt hij de boel een beetje en versiert hij iedere vrouw die hij tegenkomt. Als hij op een dag moet vluchten, stapt hij in een luchtballon. Hij wordt weggevoerd door een tornado en landt uiteindelijk in een kleurig fantasieland: het Land van Oz. Hij ontmoet daar Theodora, één van drie heksen die in Oz wonen. Zij denkt dat hij de grote tovenaar is die het land zal beschermen tegen de slechte heks. Oscar besluit net de doen of hij inderdaad de grote redder van Oz is. Maar dat blijkt, uiteraard, nog niet zo eenvoudig.

Felle kleuren
Het verhaal vol heksen, tovenaar en fantasielanden klinkt misschien een tikkeltje kinderachtig. Maar de film is zo prachtig gemaakt dat het verhaal er eigenlijk helemaal niet toe doet. In Oz: the Great and Powerful worden alle mogelijkheden die 3D biedt volop benut. Het land van Oz met felle kleuren en gekke landschappen leent zich daar ook perfect voor. Je krijgt in de bioscoop echt het gevoel dat de sneeuwvlokken en vuurvonken in de zaal rondvliegen. En als er met speren en vuurpijlen gegooid wordt, duik je van schrik bijna onder je stoel. Heel mooi is ook het contrast tussen de ‘echte’ wereld van goochelaar Oz en de fantasiewereld in het Land van Oz. Het deel dat in de echte, grauwe wereld afspeelt, is gefilmd in ouderwets zwart/wit, wat het contrast met het  kleurrijke Land van Oz alleen nog maar groter maakt.

Oz: The Great and Powerful
is een Disneysprookje voor iedereen die de sprookjesleeftijd eigenlijk is ontgroeid. Het verhaal is misschien een tikkeltje slap maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd door het spetterende kleurrijke spektakel.