Recensie: Wildwoud

Wrattenzwijnen in corduroypak, coyotes in uniform, een zwarte beer in een boerenkiel en een mastiff in gala-tenue. Colin Meloy voert in Wildwoud een bonte carnavalsstoet aan dieren op. Ze bevolken de Onbegaanbare Wildernis, een magisch land dat sterk doet denken aan Narnia.

Cijfer: 7
Plus: fijn verhaal, mooie illustraties
Min: veel aangeklede dieren, erg beschrijvend

De Onbegaanbare Wildernis (kortweg O.W.) ligt vlak naast Portland, de woonplaats van de Amerikaanse schrijver Colon Meloy. Het leven is er ouderwets en vol magie. Dieren en mensen leven er van paardenbloembladeren en bramenwijn, rijden rond in oude bestelwagens en voeren veldslagen met rokende kanonnen. Het ligt verscholen achter een industrieterrein en wordt omzoomd door de Rand: een krachtige grens vol doolhoven, die buitenlanders met een bezweringsformule buiten houdt. Alleen wilderniswezens en mensen met tover kunnen erdoorheen.

Zwerm kraaien

Hoofdpersoon Prue komt er plotseling terecht als ze op zoek gaat naar haar broertje, dat wordt ontvoerd door een zwerm kraaien. Ze durft het niet tegen haar ouders te zeggen en dus gaat ze hem achterna, het gevaarlijke gebied in. Haar vriend Curtis lift mee. Zo komen ze terecht in Wildwoud, dat wordt ingeklemd door verschillende rijken. In het zuiden is er de bananenrepubliek Zuidwoud, die na een coup onbestuurbaar is geworden. In het noorden verschuilt zich Alexandra, een bloedmooie regentes die is verbannen naar het Noordwoud. Gesteund door coyotes broedt ze op een machtsgreep. Prue en Curtis raken elkaar kwijt en raken elk vanuit hun eigen uithoek betrokken in een spannende machtsstrijd.

Blaffende coyotes

Colon Meloy is de zanger van de Amerikaanse indiepop band The Decemberists . Hij schrijft even lyrisch als hij zingt. Zijn verhaal wemelt van glooiende hellingen, bemoste bosgronden, walmende kanonnen, blaffende coyotes en grijzende luchten. Beeldend, maar ook een beetje vermoeiend, zoveel bijvoeglijke naamwoorden. Toch is Wildwoud een sfeervol verhaal, niet in de laatste plaats door de tekeningen: zwarte silhouetten, landkaarten en betoverende kleurenillustraties. Ze geven dit Narnia-achtige fantasyavontuur een fijne geheimzinnige sfeer.