La Dame aux Camélias

DEEL DIT ARTIKEL Facebook
Lotte
Stegeman

Afgelopen vrijdag ging in Amsterdam La Dame aux Camélias van Het Nationale Ballet in première. Nou is een balletvoorstelling voor de gemiddelde vijftienjarige misschien niet de meest voor de hand liggende weekendbesteding. Maar schitterende decors, knisperende jurken en de allesoverheersende liefde tussen Marguerite en Armand zorgen voor een magische voorstelling, ook voor wie ballet nog moet leren kennen. 

7Days geeft twee vrijkaartjes voor deze voorstelling weg. Winnen? Helemaal onderaan lees je hoe!

Armand wordt stapelverliefd op Marguerite, een beeldschone courtisane - zoals een ‘prostituee op stand’ in de negentiende eeuw in Frankrijk werd genoemd. Zijn liefde wordt hartstochtelijk beantwoord. Totdat Armands vader, die zijn zoon liever aan de hand een van zediger meisje uit keurige kringen ziet, ingrijpt. Onder druk gezet door de man verlaat Marguerite haar grote liefde, met alleen een briefje als afscheid. Armand is ontroostbaar. Maar fanatieke pogingen om zijn grote liefde terug te winnen doet hij niet. Later in Marguerites korte leven – ze lijdt aan tuberculose - komen de twee elkaar nog even tegen, waarbij de passie weer even oplaait. Niet lang erna sterft ze.


Passief
La Dame aux Camélias is gebaseerd op de gelijknamige roman uit 1848, van de Franse schrijver Alexandre Dumas. De choreograaf is grotendeels trouw gebleven aan het frustrerend ouderwetse verhaal. Je kijkt met lede ogen toe hoe het drama steeds groter wordt en je wilt doorlopend dat het anders gaat, dat een wending de twee tóch samenbrengt, dat er iemand gaat vechten voor een liefde die zo allesoverheersend sterk lijkt. En wat in de eenentwintigste in tegenstelling tot de negentiende eeuw vermoedelijk ook zou gebeuren. Armand is voor de moderne kijker wel heel passief. Flapdrol, wil je roepen. Ga haar achterna, negeer je vader, sluit elkaar in de armen voor zolang het kan. Maar gelukkig heeft deze klassieke uitvoering zoveel goeds dat je die frustratie naast je neer kunt leggen.

Tranen
Want wat zijn de decors prachtig in al hun stijlvolle simpelheid. En de honderden oogverblindend schitterende jurken dan, die zo hard knisperen dat je ze zelfs op het tweede balkon hoort. En jee-mi-nee, wat zijn hoofdrolspelers Marijn Rademaker (Armand) en Igone de Jongh (Marguerite) geweldig. Steeds wanneer de twee - met hun allesoverheersende liefde - het hele podium voor zichzelf hebben, betoveren ze de complete zaal van orkestbak tot het allerachterste stoeltje in de verste uithoek van de zaal. Zelfs de luidruchtigste kuchers geven geen kik meer. En dan ineens, zonder dat je er erg in hebt, biggelen de tranen over je wangen. Zo ontroerend kan ballet dus zijn.

(4 sterren)

Wij mogen twee kaartjes weggeven voor de uitvoering van 23 april in Nationale Opera & Ballet, met Rademaker en De Jongh. Winnen? Stuur als een speer een mailtje naar lotte.stegeman@sevendays.nl en vertel waarom je erbij wilt zijn, met vriend/vriendin of familielid.

DEEL DIT ARTIKEL Facebook

Reageren