mentor
Blog

Hoe nuttig zijn mentoren eigenlijk?

DEEL DIT ARTIKEL Facebook
Sanne
van der Sterren

Mentoren horen de brug te zijn tussen leerlingen en de school. Een bron van informatie én hulp. Maar ligt het aan mij of zijn ze een beetje... nutteloos?

1. Tijd is geld... en school heeft het allebei niet

De meeste mentorklassen zijn zo groot als, nou, een klas. Dit betekent dat er gemiddeld zo’n 25 leerlingen zijn waar een mentor zich druk om moet maken. Daar is simpelweg geen tijd voor. Meer mentoren aannemen? Dat is volgens school te duur...

2. Uurtje neuspeuteren

Ah, het mentoruur. De tijd van ‘ga maar huiswerk maken’, ‘even wat uitdelen’ en ‘jullie hoeven niet te komen’. Een dikke verspilling van onze tijd (en die van de leraar). Sorry, maar heeft iemand ooit een heel jaar lang nuttige mentoruren gehad? Iemand?

3. Sorry, je hebt het niet moeilijk genoeg

Stel, je staat erg slecht voor één vak maar een ander presteert ondermaats op vijf vakken. Dan heeft diegene meer hulp nodig dan jij. Maar dat betekent niet dat jij géén hulp nodig hebt. Toch kun je vaak naar tijd van je mentor fluiten.

4. Bron van informatie

Even een tip... een mailtje raak ik niet kwijt. Een briefje wel. Just saying.

5. Geen klik

Een mentor kun je niet kiezen. Je krijgt gewoon een docent toegewezen die je dan maar moet vertrouwen. Heb je geen klik met hem of haar? Jammer, volgend jaar beter!

Conclusie

Ik vind dat de mentor in z’n huidige vorm vrij weinig nut heeft. Het is dus tijd voor verandering! Misschien iets om met mijn mentor over te hebben! Als hij tijd heeft tenminste…

Grote Engeland-fan (16) die historische gebouwen en verhalen geweldig vindt, maar tijdens haar les geschiedenis wel in slaap kan vallen. 'Toch maar goed dat ik de bètavakken heb gekozen.' Wil het allerliefst later schrijfster worden. Maar medisch onderzoeker lijkt haar ook wel wat. Al haar blogs vind je hier.

DEEL DIT ARTIKEL Facebook

Reageren