sneller slapen
Blog

Hoe... val ik sneller in slaap?

DEEL DIT ARTIKEL Facebook
Sietje
Piebenga

Ken je dat: vroeg naar bed gaan om vervolgens alsnog drie uur later in slaap te vallen. Been there, done that. Inmiddels heb ik tips verzameld die voor mij écht werken. Zo slaap je voortaan als een roos!

1. Slaapgerelateerde liedjes

De sleutel tot het maken van goede nachten. Iedere avond zet ik dezelfde Spotify-afspeellijst met vijf liedjes aan. Omdat ik ze intussen al een stuk of honderd keer heb gehoord, ben ik de melodieën gaan associëren met slaap. Vaak hoor ik alleen het eerste liedje en ben ik al lang en breed vertrokken naar dromenland zodra de akkoorden van het tweede nummer in worden gezet. Wel belangrijk: zet je mobiel op vliegtuigstand, want de straling is natuurlijk niet extreem goed voor je. Maar dat lijkt me nu inmiddels wel duidelijk.

2. Alles op zwart

In eerste instantie klinkt dit misschien een beetje raar. ’s Avonds denk ik veel na. Mijn gedachtes lijken dan op een stampvol kruispunt in Japan. Alles loopt door elkaar heen. School, plannen voor aankomende weken, filmpjes van alpaca’s. Kortom: geen rust. Om die rust te vinden probeer ik zoveel mogelijk te ontspannen. Dit doe ik door in gedachten langs mijn hele lichaam te gaan: van mijn tenen tot aan mijn kruin schakel ik alles in gedachten uit. Wanneer ik bij mijn hersens aankom, zet ik ook daar één voor één de wegen naar het kruispunt stil. Als allerlaatst begin ik aan een zwart beeld te denken, om de boel nog even extra te kalmeren. Oké. Zelfs in tweede instantie klinkt dit vreemd. Maar gek genoeg werkt het wel.

3. Frisse lucht

Zoals velen wellicht een voorkeur hebben voor een heerlijke warme kamer, ben ik me er van bewust geworden dat dit het in slaap vallen niet makkelijker maakt. Integendeel. Ik zet ’s nachts mijn verwarming uit en mijn raam open. Dit brengt meer zuurstof met zich mee en laat dat nou net één van de stimulerende slaapfactoren zijn. Mocht ik het toch koud krijgen, dan zorg ik voor een dikker dekbed. Easy peasy, lemon squeezy.

Drie tips die het voor mij vele malen makkelijker hebben gemaakt om in slaap te vallen. Ik hoop dat ik jou er mee kan helpen. Tukken is immers het beste wat er bestaat en het is meer dan zonde wanneer eindeloos staren naar een zwart plafond zich iedere avond herhaalt. Slaap lekker!

Sietje (16) is een ramp in het maken van keuzes en kan uren nadenken over een geschikte 'caption' bij haar Instagram-post. Ze is kind-aan-huis op de camping in Frankrijk en heeft haar mobiel standaard op 1% staan. Ze is daarnaast een fanatiek hockeyster en kijkt nú al uit naar het moment dat ze haar vwo-diploma binnen heeft en kan verhuizen naar Amsterdam. Lees hier meer van haar blogs.

DEEL DIT ARTIKEL Facebook

Reageren

Gerelateerde Berichten