Blog

Leren we te veel?

DEEL DIT ARTIKEL Facebook
lotte
Lotte
Rolleman

Met een hoofd gevuld met wiskundeformules, kenmerkende aspecten van geschiedenis, feiten en woorden van andere talen, spring ik mijn bed in. Eindelijk rust. Tenminste, dat denk ik. Want mijn hersenen herhalen alle formules eindeloos. Duidelijk een teken dat ik genoeg heb geleerd. Maar leer ik, leren wij, niet te veel?

Mijn tentamenweek is voorbij. Een week van stress, heel veel jeuk, uren staren naar boeken en slapeloze nachten. Er werd van mij verwacht dat ik 49 kenmerkende aspecten van geschiedenis wist, het verschil wist tussen het maken van een exponentiële en een lineaire formule - voor mij geen kat in 't bakkie - et tous les mots de Français. Tegenwoordig wordt van een leerling verwacht dat hij of zij voor minimaal 7 vakken eindexamen doet. Hoe veelzijdig moet een leerling zijn?

Meetlat

Cijfers zijn de meetlat die de 'slimheid' voor scholieren bepalen. Zo kunnen we door te veel rode fonkelingen van onvoldoendes zakken. Zakken naar een niveau dat we te gemakkelijk aankunnen en wat demotiveert. Want als je niet weet hoe je moet leren of als je er simpelweg geen concentratie voor hebt, zal je IQ lijden onder je inzet.

Geen wonderkind

Soms zien we door de vele vakken het vak niet meer. Het is voor tentamenweken onmogelijk om alles te leren, maar bovenal onmogelijk om alles te begrijpen. Ik ben geen wonderkind, er zijn vakken die ik kan en niet kan. Waar ik met mijn inzet een 7 voor haal en waar ik met dagen strijden slechts een 4 voor haal. Ik heb soms het gevoel dat de school verwacht dat ik overal goed in moet zijn. Als ze mij dat nou eens zouden leren...

Verdwenen

De informatie die ik vorige week in mijn hoofd heb gestampt, is nu al verdwenen. Elke dag een ander vak, te veel informatie en te late voorbereiding zullen daar de oorzaak voor zijn. Dus wat heeft het dan voor nut om te weten wanneer Karel de Grote tot keizer is gekroond, als mij dit alleen op geschiedenistoetsen gevraagd zal worden?

 

DEEL DIT ARTIKEL Facebook

Reageren