school zonder cijfers
Blog

School zonder cijfers: heaven or hell?

DEEL DIT ARTIKEL Facebook
Sanne
van der Sterren

School, maar dan zonder cijfers. Of je het nou vindt klinken als een droom of als een nachtmerrie, voor mijn schooljaar (vwo-4 van BC Broekhin in Roermond) is het realiteit. We krijgen geen cijfers meer maar plussen en minnen (++, +, 0, en -), gecombineerd met feedback in Magister. Een experiment. Eentje waar de leerlingen op zaten te wachten? Ik vroeg het drie van mijn medescholieren.

Laura (15): 'We zijn eigenlijk gewoon proefkonijnen'

'Ik zie wel de goede én slechte kanten in van dit systeem. Aan de ene kant is het fijn, want de leraren behandelen je persoonlijker, maar soms is het ook wel vervelend. Een plus is veel minder duidelijk dan bijvoorbeeld een acht. Ook vind ik het minder motiverend: als ik een negen zou halen, zou dat toch wel echt beter voelen.'

'Aan het begin van het jaar had ik totaal geen motivatie. Een plus, dacht ik, nou ja, leuk, maar wat moet ik ermee? Gelukkig is dat wat minder geworden, maar dat heeft wel een halfjaar geduurd. Verder is het nog allemaal een beetje rommelig. Onze school gebruikt dit systeem dit jaar voor het eerst dus natuurlijk gaat niet alles goed. Eigenlijk zijn we gewoon proefkonijnen.'

Puck (14): 'Een min voor spieken klinkt wat minder bedreigend'

'Door dit nieuwe systeem heb ik minder stress. En leraren behandelen me veel persoonlijker. Ik ben geen wandelende cijferlijst meer. De focus ligt nu minder op presteren en meer op je ontwikkeling en het beheersen van de stof. Dus een proefwerk herkansen gaat gewoon, die onvoldoende blijft je niet achtervolgen.'

'Dat betekent trouwens niet dat alles perfect gaat. Voor één vak heb ik letterlijk "gaat goed" als beoordeling. Toppie, maar wat kan ik verbeteren? Dus nee, perfect is het systeem niet, maar de gedachte erachter vind ik vooral goed: je moet de stof echt beheersen en goed je best doen om over te gaan. Niet de nacht van tevoren leren en na de toets alles weer vergeten. Of ik dat zelf weleens doe? Eh... oeps.'

school zonder cijfers
V.l.n.r. Laura, Fem en Puck

'Ik zou volgend jaar het liefst een soort overgang hebben: met wel weer cijfers, maar ook met feedback. Want die feedback vind ik heel fijn, al gaat iedereen er anders mee om. Sommige leerlingen hebben zoiets als "oh, feedback, fijn, kom maar", en anderen denken "laat me met rust en geef me cijfers".'

Fem (15): 'Volgens mij blijven er meer mensen zitten'

'Al sinds het begin van de invoering van dit systeem ben ik er geen fan van. Hoe verwacht school dat tieners die overal schijt aan hebben, uit zichzelf een hoofdstuk van twee maanden geleden gaan leren omdat ze het "nog niet helemaal beheersen"?' Oké, leraren kennen mij nu wel beter en als je negatief commentaar krijgt kun je er wel wat aan doen. Eén docent zei dat ik wat snel afgeleid raakte tijdens de les en daar let ik nu wat meer op. Maar of ik elke avond even "mijn zwakke punten bijwerk"? Volgende vraag alsjeblieft.'

'Het ergste is nog dat ik het gevoel heb dat school door dit systeem volgend jaar alleen maar lastiger wordt. We zijn nu halverwege het jaar en hebben bij sommige vakken niet eens de helft van de stof gehad. Bij sommige vakken blijf je so's of proefwerken opnieuw krijgen totdat je het goed doet en de stof beheerst. Omdat er daardoor continu leerlingen zijn die proefwerken moeten herkansen, blijven we heel lang in de stof hangen en daar worden scholieren die alles wel snappen de dupe van. Voor mijn gevoel kunnen we geen complete basis leggen en zo blijven volgend jaar mensen volgens mij echt zitten. Maar ja, we weten niet wat er volgend jaar gaat gebeuren. Dat wordt dus afwachten...'

​Meer blogs lezen van Sanne van der Sterren (15)? Laatst schreef ze ook al: 7 Leertips voor de motivatielozen en De 26 dingen die je denkt tijdens een proefwerk.

DEEL DIT ARTIKEL Facebook

Reageren