Blog

Waar komt het ezelsbruggetje vandaan?

DEEL DIT ARTIKEL Facebook
Annemijn Groenveld
Annemijn
Groeneveld

’t Kofschip, TVtas en Hier Wacht Meneer Van Dale Op Antwoord: iedereen kent en gebruikt ezelsbruggetjes. Of je ze handig vindt of niet, leuk klinken ze vaak wel. Toen ik laatst voor de zoveelste keer heimelijk mijn knokkels te tellen om het aantal dagen van de maand vast te stellen, vroeg ik me af: wat hebben ezels en bruggetjes eigenlijk te maken met een geheugensteuntje? Ik besloot het uit te zoeken.

Op veel sites, zoals op startpagina.nl wordt verwezen naar een werk van de Romeinse schrijver Plinius de Oudere. Hij schrijft over de koppigheid van ezelinnen: ‘Ze zullen niet over een brug gaan als het water zichtbaar is tussen de planken.’ Dit zou geïnterpreteerd kunnen worden als: ze hebben een beetje hulp nodig om over de brug te komen, oftewel een ezelsbruggetje. Zelf denk ik dat deze theorie niet klopt: hij benoemt het ezelsbruggetje nergens concreet.

Behendige ezels

Een andere opvatting is dat ezels maar een heel klein randje of enkel een plank nodig hebben om over te lopen, net zoals wij maar een klein geheugensteuntje nodig hebben om iets te onthouden, zoals de volgorde van de planeten (voor de geïnteresseerden: zij maakt van acht meter Japanse stof uw nieuwe pyjama).

Pons asinorum

Pons asinorum

Toch lijkt me dit bijna een té makkelijke uitleg. De Latijnse vertaling voor ezelsbrug is pons asinorum. Die naam wordt ook gebruikt voor een meetkundige stelling bedacht door Euclides van Alexandrië, een wiskundige. De stelling heet zo omdat het ofwel diende als eerste ‘test’ van de intelligentie van de lezer (en als opstap naar moeilijkere bewijzen die daarop volgden), waarbij de ezel als dom wezen gezien wordt. Ofwel omdat een ezelsbrug lijkt op de figuur die bij de stelling hoort, namelijk een driehoek. Dat klinkt best logisch, toch?
Ook de Oxford Dictionary zegt hier iets over, volgens hen zou de pons asionorum, in het Engels ass's bridge, het punt zijn waarop veel leerlingen stoppen, omdat een theorie of formule moeilijk te begrijpen is. Leerlingen zouden - net zoals ezels - onwillig zijn om op het eerste oog lastige problemen aan te pakken, terwijl achteraf de moeilijkheid vaak wel mee valt. Ik denk dat dit dé verklaring is. Wat denk jij?

Annemijn is 15 jaar en zit op het Murmellius Gymnasium in Alkmaar. Naast (natuurlijk) blogs schrijven, besteedt ze haar vrije tijd aan hockeyen, fotograferen en lezen. Ook heeft ze een leasepony waar ze zo vaak mogelijk naartoe gaat. Al haar hele leven is ze bezig met schrijven, vroeger gewoon voor de lol en nu voor de schoolkrant.

DEEL DIT ARTIKEL Facebook

Reageren

Gerelateerde Berichten

Geen inhoud gevonden