vooroordelen blog

Waarom heb ik eigenlijk vooroordelen?

DEEL DIT ARTIKEL Facebook
lotte
Lotte
Rolleman

Wanneer je iemand voor de eerste keer ziet heb je vaak meteen een mening over die ander. Oftewel een vooroordeel. Je denkt iets te weten van de ander, wat je helemaal niet zeker weet. Dit gebeurt veel, en al helemaal in een klas. Ik deel maar wat graag mijn ervaringen met vooroordelen in de klas.

In mijn vroegere klas op de middelbare school had ik over iedereen onbewust wel een mening. Van onbekenden, maar ook van vrienden die soms veranderden in vijanden. Deze sprak ik soms uit tegenover mijn vriendinnen, maar hield ik grotendeels voor mijzelf. Dit omdat ik niet zo van roddelen hield. Ook nu ik op de Hogeschool zit is dit nog zo, een oordeel hebben gaat vanzelf, lijkt wel.

Er is altijd wel dat ene meisje waar ik een flinke hekel aan heb. Iemand die mij op de zenuwen werkt en waar ik direct al een vooroordeel bij heb, zonder dat zij iets heeft gezegd. Zo was er ooit een meisje dat vertelde over haar wilde leven en de vele relaties die zij had gehad. Ik vond haar maar een uitslover, iemand die te veel praatte. Maar vooral ook te veel onnodige informatie deelde. Uiteindelijk bleek er meer met haar aan de hand te zijn dan ik wist. Ik schaamde me, omdat ik niet verder keek dan mijn neus lang was, op zulke momenten vind ik mijzelf even dat ene irritante meisje. De volgende keer zou ik willen doorvragen, of beter luisteren naar wat zij te zeggen gehad.

Leraren

Over elke leraar die mij lesgaf heb ik wel een vooroordeel gehad. Heeft hij wel een vrouw, hij is wel erg saai! Wat is er met zijn stem aan de hand? En ga zo maar door. Dit ontstond omdat zij vaak weinig over zichzelf loslaten en ik ga invullen wie ze zijn. Dit is vaak interessanter dan de stof die zij mij vertellen.

Zo was ik ooit ontzettend bang voor een leraar en dacht ik dat het de gemeenste man van de hele school was. Mijn zus had slechte ervaringen met hem gehad, dus ik zag de bui al hangen toen hij mij ook les zou geven (wij zijn namelijk tweeling). Hij schreeuwde bijvoorbeeld vaak door de school als iemand eruit was gestuurd, waardoor je zijn stem hoorde galmen in de gangen. Uiteindelijk viel het allemaal reuze mee en was hij een ontzettend goede leraar die helemaal niet zo eng was, alleen een beetje streng.

Klas

Zelf sta ik nu ook voor de klas. Ik heb geen idee wat mijn leerlingen over mij denken. Waarschijnlijk veel meer dan ik vermoed. Ik heb ze hier nooit naar gevraagd, omdat ik er ben voor het vak Nederlands en niet voor een talkshow. Maar ik merk ook dat als zij negatief over mij zouden denken, dat ik dit niet zo erg zou vinden. Vooroordelen zijn er nou eenmaal. Het enige wat ik kan doen is aandacht schenken aan de leerlingen en ze zo goed mogelijk lesgeven over Nederlands.

AZC

Naast dat ik les geef op school, geef ik ook Nederlandse les bij een AZC een plek waar vluchtelingen wonen die nog geen vergunning hebben. Vele Nederlanders hebben een vooroordeel over vluchtelingen. Dat is misschien mede de reden dat ik hier wilde lesgeven. Ook is een reden dat mijn zus hier ook vrijwilligerswerk deed en altijd enthousiast thuiskwam. Ik wilde kijken hoe ze zijn en ontdekte dat ze vooral ontzettend dankbaar en lief zijn. Als ik daar ben vraag ik me regelmatig af waarom we allemaal (inclusief ikzelf) een vooroordeel hebben over andere mensen.

Het is vrij menselijk om snel te oordelen. Maar ik wil mijn best doen het hier niet bij te laten, maar te kijken of wat ik allemaal denk ook echt klopt. Ik wil proberen om mijn oordelen wat vaker aan de kant te zetten en te wachten met roepen of denken. Hoe? Nou door bijvoorbeeld met een ander in gesprek te gaan of mijn oordeel van meer af te laten hangen dan één slechte ervaring met de ander.

Lotte verzamelt om onverklaarbare reden haar hele leven al schildpaddenbeeldjes. En boeken over de Tweede Wereldoorlog, maar die leest ze eigenlijk nooit. Droomt er al sinds haar elfde van om schrijfster te worden. Lees meer blogs van Lotte.

DEEL DIT ARTIKEL Facebook

Reageren

Gerelateerde Berichten

Geen inhoud gevonden