Dossier vluchtelingen

EU: geld en schepen voor bootvluchtelingencrisis

DEEL DIT ARTIKEL Facebook
Jelger
Woudstra

Meer geld, schepen en helikopters om de bootvluchtelingen op Middellandse Zee te redden. Dat is de uitkomst van het EU-overleg van donderdag. De belangrijkste besluiten van het speciale EU-werkdiner op een rijtje.

De aanleiding voor de EU-bijeenkomst was de bootramp van afgelopen zondag. Opnieuw zonk er een boot op weg naar Europa, vol met vluchtelingen uit Afrika, Azië en het Midden-Oosten. Naar schatting kwamen achthonderd vluchtelingen om. EU-president Donald Tusk besloot daarop een spoedoverleg op te zetten. Donderdag werd er gesproken over manieren om vluchtelingen te redden en verdere rampen te voorkomen.

Groter budget
Het budget voor Triton, de reddingsoperatie op de Middellandse Zee, wordt verdriedubbeld: van 2,9 miljoen naar negen miljoen euro per maand. Dat is net zoveel als het bedrag dat werd besteed aan Mare Nostrum, de Italiaanse operatie die vorig jaar ruim 140.000 vluchtelingen redde. Eind 2014 besloot de EU die operatie te vervangen met de kleinere Triton-operatie, maar dat wordt nu feitelijk teruggedraaid.

Meer schepen en helikopters
Er komen negen schepen en drie helikopters bij om vluchtelingenboten op te sporen en te helpen. Duitsland en Groot-Brittannië leveren het meeste materiaal. Duitsland stuurt twee fregatten en één bevoorradingsschip, die eerder werden ingezet voor de kust van Somalië in de strijd tegen piraterij. Groot-Brittannië stuurt drie schepen, waaronder het vlaggenschip HMS Bulwark en drie helikopters. België, Ierland en Noorwegen leveren elk één schip.

Vernietigen boten
De smokkelaars gebruiken oude handelsschapen, vissersboten en zelfs opblaasboten om de vluchtelingen te verschepen. Waar mogelijk moeten die vernietigd worden. In de praktijk zal dat niet zo makkelijk zijn. Veel van de schepen liggen voor vertrek op Libisch grondgebied, waar de EU niet zomaar soldaten naartoe kan sturen om de boten te vernietigen.

Hulp met registratie
Vanuit de EU worden ook teams gestuurd naar Griekenland en Italië die gaan helpen met de registratie van asielverzoeken van vluchtelingen die in de kampen zitten. Griekenland en Italië zijn de Europese landen waar de meeste vluchtelingen aankomen, maar het papierwerk loopt nog bepaald niet soepel door de grote toestroom. Dat moeten de EU-teams verbeteren. Vluchtelingen waarvan snel duidelijk wordt dat ze niet in aanmerking komen voor een verblijfsvergunning, moeten zo snel mogelijk teruggestuurd worden. Nu trekken die mensen toch nog vaak naar Noord-Europa.

Rol Nederland
Nederland draagt ook haar steentje bij aan de reddingsmissie, vooral omdat andere lidstaten een grote bijdrage leveren. Sinds april vliegt er een patrouillevliegtuig van de kustwacht boven het gebied om vluchtelingenboten op te sporen. In eerste instantie zou die luchthulp volgende week stoppen, maar Nederland is bereid die steun te verlengen.

Kritiek
Ondanks het grotere budget en extra materiaal dat de EU beschikbaar stelt, leveren humanitaire organisaties kritiek op de plannen. Amnesty International vindt de plannen ‘halfslachtig’ en een poging van de EU om ‘haar eigen gezicht te redden in plaats van mensenlevens’. Artsen zonder Grenzen is bang dat zwaardere controles aan de grens ervoor zorgen dat vluchtelingen nóg gevaarlijkere routes zullen nemen. Human Rights Watch (HRW) is van mening dat Europa te veel naar eigen grenzen kijkt en zou graag willen dat de extra schepen bij de Libische kust zouden patrouilleren, omdat daar de meeste mensen verdrinken. Ook negeert de uitbreiding van de Triton-operatie volgens HRW de reden dat zoveel vluchtelingen richting Europa trekken: de onrust in het Midden-Oosten en delen van Afrika. De Verenigde Naties zijn milder in hun commentaar. Zij noemen de plannen 'een eerste stap op weg naar gezamelijk actie van Europa'.

Meer weten over het Europese vluchtelingenprobleem? In ons dossier vluchtelingen kun je al onze artikelen teruglezen.

 

DEEL DIT ARTIKEL Facebook

Reageren

Gerelateerde Berichten