When They See Us

Netflix-recensie: When They See Us

Maartje
Dammers

Dertig jaar geleden worden in New York vijf jongens (vier zwart, één Latino) gearresteerd voor de zware mishandeling van een (witte) hardloopster in Central Park. Zonder bewijs verdwijnen ze voor jaren achter de tralies. De Netflix-miniserie When They See Us laat op dramatische wijze zien hoe de wil van de openbaar aanklager om deze zaak snel op te lossen, vijf mensenlevens heeft verwoest.

Antron McCray (15), Kevin Richardson (14), Yusef Salaam (15), Raymond Santana (15) en Korey Wise (16) zijn nog maar net in Central Park als ze politiesirenes horen. Wegwezen, weten ze alle vijf, want als zwarte jongens uit de New Yorkse wijk Harlem is de politie nooit je beste vriend. Ook niet als je niets hebt gedaan. En dat wordt nog maar eens pijnlijk duidelijk als de jongens toch worden meegenomen naar het bureau. Daar worden ze onder leiding van openbaar aanklager Linda Fairstein urenlang verhoord. Zonder dat ze mogen eten, drinken of naar het toilet kunnen. Zonder dat hun ouders erbij zijn, terwijl ze toch echt allemaal minderjarig zijn. Met de belofte dat ze eindelijk naar huis mogen, wordt een valse verklaring afgedwongen. Totaal uitgeput, moedeloos en bang stemmen de vijf jongens in. Die belofte wordt niet ingelost en het vijftal moet voor de rechter verschijnen.

When They See Us

Mediahetze

Ook daar gaat het helemaal mis met de Central Park Five zoals de jongens inmiddels worden genoemd. Ondanks rammelend bewijs en overtuigende pleidooien van hun advocaten worden ze schuldig bevonden en verdwijnen ze voor jaren achter de tralies. In de media worden ze weggezet als tuig dat mensen voor de lol aanvalt. In werkelijkheid zijn het vijf rustige jongens die hun hoofd boven water proberen te houden in de probleemwijk waarin ze opgroeien.

De mediahetze wordt aangevoerd door niemand minder dan de huidige Amerikaanse president Trump (toen nog alleen een vastgoedmagnaat met een veel te grote mond) die zelfs de doodstraf eist. Zover komt het niet maar de jongens krijgen hoe dan ook levenslang. Want ook na het uitdienen van hun straf worden ze overal met de nek aangekeken.

When They See Us

16+ voor hartzeer

When They See Us heeft een 16+-rating en het is misschien ook wel de heftigste Netflix-serie in tijden. Niet qua geweld of gescheld. De serie verdient de rating eigenlijk alleen voor hartzeer. Na aflevering één waarin de jongens worden opgepakt, verhoord en de verklaring uit hen worden geknepen zit er gegarandeerd een stevige knoop in je buik om het ongelofelijk onrecht dat deze jongens is aangedaan. Puur en alleen omdat ze zwart zijn. De acteurs spelen hun rollen briljant. Vooral Asante Blackk is uiterst kwetsbaar als de jonge Kevin Richardson en zorgt er met zijn puppy face voor dat je echt niet begrijpt hoe agenten zo’n jonge jongen hebben kunnen laten opdraaien voor zo’n ernstige zaak.

Extra lof is er voor Jharrel Jerome die als enige de rol van Korey Whise volledig op zich neemt (de andere rollen worden gespeeld door een jonge en oudere acteur). Zijn verhaal is extra pijnlijk. Niet alleen ging hij slechts mee naar het bureau om zijn vriend Yusef te steunen (zelf was hij niet gearresteerd), ook heeft hij de zwaarste straf gekregen omdat hij met zijn zestien jaar als enige als volwassene werd berecht. Twaalf jaar lang leefde hij tussen de zwaarste criminelen in de meest heftige gevangenissen ver van huis. De laatste aflevering draait volledig om hem en die kijk je gegarandeerd met een brok in je keel of tranen in je ogen. Wat hem wordt aangedaan doet je ook als kijker haast fysiek pijn.

When They See Us

Adempauze

Regisseur Ava DuVernay adviseert kijkers de vierdelige miniserie in hun eigen tempo te kijken. En dat is een goed advies, want je slokt de ellende die deze vijf jongens is overkomen niet makkelijk in één keer op. Een adempauze zo nu en dan is gewenst, maar dit verhaal is er zo een dat verteld móet worden.

Wist je dat?
Sinds de serie via #CancelLindaFairstein wordt opgeroepen tot een boycot op de boeken van de openbaar aanklager in deze zaak? En dat heeft gewerkt. Haar uitgeverij heeft haar gewipt. Ook modetijdschrift Glamour trok de titel ‘Vrouw van het jaar’ die ze in 1993 kreeg per direct in.

When They See Us | Official Trailer [HD] | Netflix

When They See Us: Vier afleveringen (totaal zo’n vijf uur). Nu op Netflix. 5 sterren

+ een verhaal dat verteld móet worden