ramadan suikerfeest tips

Zo houd je de Ramadan vol: 7 tips

DEEL DIT ARTIKEL Facebook
Bouwien
Jansen

Afgelopen zondag begon voor veel moslims de Ramadan. Doe jij (helemaal of een dagje) mee? Check dan deze zeven tips en tricks van experts.

1. Laila (16) uit Amsterdam:
‘Slaapgebrek is je grootste vijand. Je moet al tussen half twee en half drie opstaan om te eten. Zorg dat je dan iets eet en wat drinkt. Doe het snel, anders kun je daarna niet meer slapen. Ik ga altijd meteen weer liggen. Als je moe bent, is vasten namelijk nog veel zwaarder.

2. Faysal Lamsallak van het Moslim Informatiecentrum:
‘Zorg dat je vóór zonsopgang uitgebreid ontbijt. Kies voor iets stevigs, zoals een rotischotel, zodat je met een goed gevulde maag aan de dag begint. Eet niet te zout, want dan heb je de hele dag dorst.’

3. Patricia Schutte van het Voedingscentrum:
‘Drink voldoende water en thee voordat de zon opkomt. Je hoeft geen liters naar binnen te werken, want een voorraad aanleggen kan eigenlijk niet, maar zorg er wél voor dat je niet met een tekort aan die lange dag begint. Door de warmte zweet je meer en raak je sneller vocht kwijt.’

4. Laila:
‘Vanaf drie uur ’s middags voelt het alsof je maag zichzelf verteert, zo veel honger heb je. Je krijgt ook een heel droge mond. Gelukkig mag je die wel spoelen. Doe dat met warm water, want van koud water krijg je zó veel zin om te drinken dat het bijna niet te doen is!’

5. Faysal Lamsallak:
‘Deze keer duren de vastendagen ongeveer achttien uur. Lang dus! Zorg daarom dat je bezig blijft. Dan denk je er niet steeds aan. Zodra je gaat niksen, word je juist heel sloom en suf. Ook slim: mensen opzoeken die met je meedoen. Als je samen bent, voel je je sterker. Dan houd je het beter vol.’

6. Khadija Bouras, sportinstructeur en health coach:
‘Het is superbelangrijk om het vasten te breken met veel groenten, fruit, vezels en water. Drink bijvoorbeeld een smoothie of neem een soepje. Dat is lastig, want door de honger snák je echt naar pizza, baklava, bladerdeegsnacks en snoep. Niet doen! Het kost enorm veel energie om al dat vette, zoute en zoete eten te verwerken. Daardoor krijg je het de volgende dag extra zwaar.’

7. Patricia Schutte:
‘Omdat je tijdens een zomerse ramadan in een heel korte tijd álles moet eten wat je nodig hebt, is het verleidelijk om te schrokken. Pas daarmee op! Je krijgt namelijk last van je darmen als ze zo veel tegelijk moeten verwerken. Neem dus kleine hapjes en kauw extra goed.’

Anderen lazen ook: Zo houd je de Ramadan vol: 7 tips.

Altijd op de hoogte blijven van nieuws dat voor jongeren interessant is? Volg ons via WhatsApp, Snapchat, Facebook of Instagram. Of neem een proefabonnement op de krant!

DEEL DIT ARTIKEL Facebook

Reageren