Gezond bewegen

Met deze oefeningen train je je botten én spieren

DEEL DIT ARTIKEL Facebook
Charlotte
Goldhoorn

De Gezondheidsraad kwam dinsdag met nieuwe richtlijnen voor gezond bewegen. Als jongere moet je per dag een uur bewegen en drie keer per week je botten en spieren trainen. Deze video's helpen je.

Na twintig jaar heeft de Gezondheidsraad op verzoek van de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport nieuwe richtlijnen voor bewegen opgesteld. Voor jongeren geldt:

  • Bewegen is goed. Hoe meer je beweegt, hoe beter.
  • Beweeg minstens één uur per dag matig tot intensief. Alle beetjes helpen: bijvoorbeeld wandelen, fietsen, traplopen en sporten.
  • Doe minstens drie keer per week bot- en spierversterkende activiteiten. Daarbij kunnen de video’s hieronder je helpen.
  • Zit niet teveel stil.

Minder snel last van depressieve klachten

Wie genoeg beweegt heeft minder kans op ziektes als diabetes door overgewicht, hart- en vaatziekten en depressieve klachten. Ook worden je spieren en botten sterker en heb je op latere leeftijd minder kans op botbreuken.

24 video’s met oefeningen

Op het YouTube-kanaal Alles over Sport van Kenniscentrum Sport staan 24 video’s met oefeningen die je helpen om sterkere spieren en botten te krijgen. Hieronder wat voorbeelden. Train ze!

#1 Plank variaties voor Core Stability - Oefening van de Week


#2 Push Up variaties voor borst- en armspieren - Oefening van de Week


#3 Muurzitten voor sterke beenspieren - Oefening van de Week


 

DEEL DIT ARTIKEL Facebook

Reageren